ساخت پتروپالایشگاه‌ ابزار دفاعی در مقابله تحریم و راهکاری برای عبور از خام‌فروشی است

جمعی از نمایندگان مجلس ساخت پتروپالایشگاه‌ها را سپر و ابزار دفاعی در مقابله با تحریم‌های اقتصادی دانستند و اعلام کردند که پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی می‌شود و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پاییز ۱۳۹۷ طرحی را با عنوان «احداث پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و روش تنفس خوراک» پیشنهاد داد که در صحن علنی مجلس بررسی شد و تیرماه سال ۹۸ تصویب شد.

این طرح از جنبه‌های مختلف مانند جلوگیری از خام‌فروشی، بی‌اثر کردن تحریم، ارزش افزوده و رونق اقتصادی منجر به توسعه و رشد صنعت نفت کشور می‌شود. پتروپالایشگاه‌ها در مقایسه با پالایشگاه‌ها حاشیه سود بالاتری دارند. در ایران نیز با هدف تکمیل زنجیره نفت و گاز و ارزش‌آفرینی بیشتر، تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی در مجاورت مجتمع‌های پالایشی ایجاد شدند.

بی‌شک ساخت واحدهای پتروپالایشی افزون بر دور زدن تحریم‌های نفتی، سبب ایجاد ارزش افزوده و اشتغال شده و برای سهامداران آن سود سرشاری را به همراه خواهد داشت. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای دنیا که فاقد منابع نفت و گاز بوده با سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع پتروپالایشی و توسعه این واحدها سرمایه‌ بسیاری را برای کشور خود به ارمغان آورده‌اند، در نتیجه ضرورت توسعه صنایع پتروپالایشی در داخل کشور با توجه به فضای تحریمی بیش از گذشته است.

مجلس شورای اسلامی که این قانون را در تیرماه سال ۹۸ تصویب کرده بود از عملکرد وزارت نفت دولت دوازدهم در اجرای آن رضایت نداشت، از این رو نمایندگان در نشست علنی روز ۱۸ آبان‌ماه با اعمال ماده (۲۳۴) درباره گزارش استنکاف ریاست جمهوری وقت و سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی با ۱۸۴ رأی موافق، موافقت کردند و بر این اساس گزارش این استنکاف به قوه قضائیه ارسال شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکردها نسبت به این موضوع راهبردی تغییر کرد و احداث پتروپالایشگاه‌ها و البته عمل به قانون توسط این دولت با جدیت در دستور کار قرار گرفت. جواد اوجی، وزیر نفت در اوایل دولت سیزدهم با بیان اینکه بحث اول در وزارت نفت ارتقای کمّی و کیفی پالایشگاه‌های موجود است و به‌دنبال احداث پتروپالایشگاه‌ها هستیم، گفت: امروز در دنیا سراغ احداث پتروپالایشگاه می‌روند، این کار در اولویت ما نیز قرار دارد تا از خام فروشی دور شویم.

همسو با این رویکرد تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت خام سنگین و پالایشگاه «مروارید مکران» با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و فوق سنگین روز دوشنبه (دهم مردادماه) در حضور رئیس‌جمهوری امضا شد که نشان از عزم وزارت نفت برای احداث پتروپالایشگاه‌هاست.

در این خصوص نیز جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی احداث پتروپالایشگاه‌ها را سپر و ابزار دفاعی در مقابله با تحریم‌های اقتصادی دانسته و اعلام کردند که پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی شده و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.

عبور از خام‌فروشی با توسعه پتروپالایشگاه‌ها میسر است

سیدموسی موسوی با اشاره بر ضرورت عبور از خام‌فروشی و افزایش تولید محصولات پتروشیمی گفت: از آنجا که همه هم و غم ما در حوزه نفتی جلوگیری از خام‌فروشی است، از این رو تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها ضرورتی غیرقابل انکار است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایجاد تنوع در تولید محصولات پتروشیمی، افزون بر ارزآوری، صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده، برای جوانان اشتغال‌زایی بسیار بالایی به‌دنبال دارد، افزود: تمرکز ارزش‌افزوده بر صنایع پایین‌دستی است، بنابراین اگر بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خود را روی صنایع پایین‌دستی بگذاریم بیشترین عایدی نصیب کشور می‌شود.

ساخت پتروپالایشگاه راه برون‌رفت از خام‌فروشی است

حسین حسین‌زاده با بیان اینکه امروز دنیا به سمت ساخت پتروپالایشگاه می‌رود، زیرا این مهم یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات مرتبط با خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی است، گفت: بدون‌شک احداث چنین پروژه‌هایی سبب می‌شود نقدینگی‌های سرگردان به تولید تزریق شوند.

وی افزود: یکی از راه‌های دستیابی به توسعه در نفت، تأسیس پتروپالایشگاه‌هاست، زیرا اگر پتروپالایشگاهی همچون ستاره خلیج فارس نبود اکنون واردکننده بنزین بودیم، از این رو ایجاد پتروپالایشگاه باید به‌عنوان سیاستی راهبردی از سوی همه دولت‌ها اجرایی شود.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌ها افزون بر مزیت‌هایی نظیر تولید فرآورده، تسریع در انتقال و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی به نقاط دورافتاده و سخت‌گذر، سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش می‌شود.

ساخت پتروپالایشگاه‌ها ابزار دفاعی برای مبارزه با تحریم است

هادی بیگی‌نژاد ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد پتروپالایشگاه‌ها گفت: با راه‌اندازی پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها می‌توان جوانان بسیاری را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار کرد، همچنین این صنایع برای کشور درآمدزایی و ارزآوری بسیار به همراه دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: بر اساس این قانون، نقدینگی‌های درون جامعه جذب و از آن برای توسعه پالایشگاه‌ها و گسترش فعالیت بخش تولیدی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه ابزار دفاعی بسیار خوبی برای مبارزه با تحریم است، افزود: پالایشگاه‌سازی سبب توسعه صنایع پایین‌دستی و تولید محصولات پتروشیمی می‌شود و به تقویت منابع ارزی کمک می‌کند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه احداث پروژه‌های نفت و گاز به‌ویژه پتروپالایشگاه‌ها سودآور است و برگشت سرمایه خوبی دارند، اظهار کرد: احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و... را در پی خواهد داشت.

بهترین روش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، تبدیل نفت به فرآورده است

مالک شریعتی‌نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره تأثیر پتروپالایشگاه‌ها در خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: وقتی نفت ایران تحریم است بهترین شیوه برای خنثی‌سازی تحریم‌ها این است که آن نفت را در پتروپالایشگاه‌ها به فرآورده تبدیل کنیم تا پایین‌ترین زنجیره محصولات که تحریم آن خیلی سخت می‌شود و عملاً با تحریم‌ناپذیر کردن محصولات یک گام مهمی را برای خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها برداشته‌ایم.

نقش مؤثر پتروپالایشگاه‌ها در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری

محمدطلا مظلومی با بیان اینکه رونق صنایع پتروشیمی در شرایط کنونی اهمیت زیادی دارد، گفت: پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی باید به‌عنوان سیاستی راهبردی از سوی همه دولت‌ها اجرایی شود، همچنین تقویت و توسعه پتروشیمی‌ها و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها بی‌شک ایجاد ارزش‌افزوده را به‌دنبال دارد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: راه‌اندازی و ایجاد پتروپالایشگاه‌ها افزون بر مزیت‌هایی که دارد سبب تسهیل ورود بخش خصوصی به صنعت پالایش نیز می‌شود.

کد خبر 460787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =