انتقال گاز روسیه به اروپا با خط لوله نورد استریم-۱ باز هم متوقف می‌شود

شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد که در پایان ماه اوت انتقال گاز روسیه به اروپا با خط لوله نورد استریم-۱ به‌مدت سه روز متوقف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از فرانکفورت/ برلین، گازپروم روز جمعه (۲۸ مردادماه) اعلام کرد که روسیه در پایان ماه جاری میلادی عرضه گاز به اروپا با خط لوله نورد استریم-۱ را به‌مدت سه روز متوقف خواهد کرد، این شرایط سبب فشار مضاعف به کشورهای این منطقه می‌شود که به‌دنبال پر کردن مخازن ذخیره‌سازی خود پیش از فرا رسیدن زمستان قاره سبز هستند. 

تعمیرات برنامه‌ریزی‌نشده خط لوله گازی نورد استریم-۱ که از زیر دریای بالتیک به آلمان می‌گذرد، به تعمیق بن‌بست پیش‌آمده در روابط انرژی روسیه و اتحادیه اروپا که اکنون افزایش تورم در منطقه را در پی داشته و خطر جیره‌بندی و رکود را افزایش داده است، دامن می‌زند.

گازپروم اعلام کرد که تعطیلی سه روز فعالیت خط لوله گازی نورد استریم-۱ به‌دلیل لزوم تعمیر و نگهداری تنها کمپرسور باقی‌مانده این خط لوله رخ می‌دهد، این در حالی است که جریان انتقال گاز از دیگر خط لوله عرضه گاز روسیه به اروپا هم از زمان تنش‌های مسکو - کی‌یف کاهش یافته است.

این اقدام به‌ویژه برای آلمان که تا حد زیادی به دریافت گاز از روسیه برای تأمین انرژی صنایع خود وابستگی دارد، اختلال بیشتری ایجاد خواهد کرد.

 اتحادیه اروپا روسیه را به استفاده از انرژی به‌عنوان سلاح متهم کرده است، در حالی که مسکو این اتهام را رد می‌کند و تحریم‌ها را عامل کاهش صادرات می‌داند.

سخنگوی وزارت امور اقتصاد و دارایی آلمان گفت: ما با آژانس شبکه فدرال وضع را از نزدیک زیر نظر داریم.

تعطیلی فعالیت خط لوله گازی نورد استریم-۱ از ۳۱ اوت (نهم شهریورماه) آغاز می‌شود و به‌مدت سه روز تا دوم سپتامبر (۱۱ شهریورماه) ادامه خواهد داشت، پس از کاهش ۱۰ روزه تعمیر و نگهداری در ژوئیه نگرانی درباره اینکه آیا صادرات گاز روسیه به اروپا با این خط لوله از سرگرفته می‌شود، به‌وجود آمد.

اپراتور سیستم انتقال گاز اوکراین در این باره اعلام کرد: این کشور و سیستم خط لوله گاز لهستان ظرفیت جبران توقف نورد استریم را دارند و اجازه می‌دهند گاز روسیه به اروپا برسد.

آلمان مجبور شده است پس از اینکه روسیه به‌شدت جریان عرضه گاز را کاهش داد به یونیپر، بزرگ‌ترین شرکت واردکننده گاز روسیه و بزرگ‌ترین شرکت قربانی بحران انرژی اروپا تاکنون ۱۵ میلیارد یورو (۱۵.۱ میلیارد دلار) کمک مالی کند تا گاز را از جای دیگر با قیمت‌های بسیار بالاتر بخرد.

خط لوله نورد استریم-۱ پیش‌تر تنها با یک‌پنجم ظرفیت خود کار می‌کرد و این نگرانی وجود داشت که روسیه می‌تواند جریان عرضه را به‌طور کامل در زمستان متوقف و پر کردن ذخیره‌سازی‌ها را دشوارتر کند.

معصومه‌سادات هاشمی

کد خبر 460796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =