انتقال گاز از خط لوله نورد استریم-۱ طبق برنامه از سر گرفته می‌شود

دو منبع آگاه روس از احتمال آغاز دوباره صادرات گاز روسیه از خط لوله نورد استریم-۱ طبق برنامه زمان‌بندی‌شده خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند پس از پایان عملیات تعمیرونگهداری برنامه‌ریزی‌شده خط لوله نورد استریم-۱، قرار است انتقال گاز روسیه از این خط لوله روز پنجشنبه طبق برنامه اما با ظرفیتی کمتر از سرگرفته شود.

فعالیت این خط لوله که بیش از یک‌سوم صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از طریق آن صورت می‌گیرد، روز ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیرماه) به‌دلیل انجام عملیات تعمیر و نگهداری سالانه به‌مدت ۱۰ روز متوقف شد.

منابع روسی که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که انتظار می‌رود فعالیت این خط لوله طبق برنامه اما با ظرفیتی کمتر از ۱۶۰ میلیون مترمکعب در روز از سر گرفته شود.

شرکت دولتی گازپروم روسیه ماه گذشته صادرات گاز را از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به ۴۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگرداندن توربین این خط لوله عنوان کرد که توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا تعمیر می‌شد.

به گفته یکی از این منابع، گازپروم حجم انتقال گاز را به سطح پیش از ۱۱ ژوئیه بازمی‌گرداند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) اعلام کرد که به‌دلیل بروز مشکل در سایر واحدهای پمپاژ گاز، ممکن است ظرفیت خط لوله گاز نورد استریم-۱ کاهش یابد. یکی از این واحدها باید روز ۲۶ ژوئیه (چهارم مردادماه) برای تعمیر ارسال شود.

خط لوله نورد استریم-۱ که از بستر دریای بالتیک تا آلمان ادامه دارد، از ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) هم‌زمان با آغاز درگیری‌های میان روسیه و اوکراین موردتوجه قرار گرفته است.

غرب، روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز و دومین عرضه‌کننده بزرگ نفت‌خام جهان را متهم کرده است که از عرضه انرژی خود به‌عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند.

روسیه ضمن رد این اتهام‌ها، اعلام کرده که این کشور عرضه‌کننده قابل‌اعتماد انرژی بوده است.

کد خبر 459641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =