اعلام وضع فوق‌العاده از سوی گازپروم برای مشتریان اروپایی

شرکت دولتی گازپروم روسیه برای تداوم عرضه گاز به مشتریان اروپایی خود وضع فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت گازپروم روسیه روز پنجشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیرماه) در نامه‌ای به مشتریان خود در اروپا اعلام کرد که به‌دلیل وضع فوق‌العاده نمی‌تواند عرضه گاز را تضمین کند.

شرکت دولتی گاز روسیه در این نامه آورده است که از تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خردادماه) برای عرضه گاز خود وضع فوق‌العاده اعلام کرده است، این خبر در حالی منتشر می‌شود که عملیات تعمیرونگهداری سالانه خط لوله گازی نورد استریم-۱، مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به آلمان، به‌مدت ۱۰ روز در جریان است و روز پنجشنبه به پایان می‌رسد.

نامه گازپروم نگرانی اروپا را مبنی بر احتمال توقف جریان گاز روسیه در پایان دوره عملیات تعمیرونگهداری بیشتر می‌کند. اروپا نگران است که این اقدام به تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه به‌دلیل درگیرهای نظامی میان این کشور و اوکراین صورت گیرد و سبب تشدید بحران انرژی و در نتیجه خطر رکود اقتصادی در این منطقه شود.

وضعیت فوق‌العاده اقدام استانداردی در قراردادهای تجاری است و به شرایط ویژه‌ای گفته می‌شود که طرفین قرارداد از انجام تعهدات قانونی خود صرف‌نظر می‌کنند.

این بیانیه لزوماً به این معنا نیست که گازپروم عرضه گاز را متوقف خواهد کرد، بلکه به این معناست که در صورت رعایت نکردن شرایط قرارداد، مسئولیتی به‌عهده این شرکت نیست.

عرضه گاز روسیه ماه‌هاست که از مسیرهای اصلی از جمله اوکراین، بلاروس و از طریق خط لوله نورد استریم-۱ در زیر دریای بالتیک کاهش یافته است.

یک منبع آگاه تجاری که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، گفت: وضع فوق‌العاده به عرضه گاز با خط لوله نورد استریم-۱ مربوط می‌شود.

هانس ون کلیف، اقتصاددان انرژی بلندپایه شرکت خدمات مالی و بانکداری هلندی ای‌بی‌ان آمرو گفت: این اقدام نخستین نشانه از احتمال توقف عرضه گاز با خط لوله نورد استریم-۱ پس از پایان عملیات تعمیرونگهداری ۱۰ روزه است.

شرکت ارائه خدمات برق و گرمایش یونپر، بزرگ‌ترین واردکننده گاز روسیه در آلمان، از جمله مشتریانی است که این نامه را دریافت کرده و به‌طور رسمی آن را به‌عنوان اقدامی غیرقابل‌توجیه نپذیرفته است.

شرکت آردبلیوئی، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق آلمان و یکی دیگر از واردکنندگان گاز روسیه نیز اعلام کرد که اخطار وضع فوق‌العاده را دریافت کرده است.

کد خبر 459602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =