اتحادیه اروپا به‌دنبال جایگزینی عرضه گاز روسیه با نیجریه

معاون مدیرکل بخش انرژی کمیسیون اروپا از تلاش این اتحادیه برای افزایش واردات گاز از نیجریه به‌منظور جایگزین کردن با گاز وارداتی از روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، متیو بالدوین روز شنبه (یکم مردادماه) اعلام کرد اتحادیه اروپا در نظر دارد به‌منظور آمادگی برای قطع احتمالی گاز روسیه، واردات گاز از نیجریه راافزایش دهد.

بالدوین این هفته با مقام‌های نیجریه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا دیدار کرد.

مقام‌های نیجریه اعلام کردند که این کشور در حال افزایش امنیت در منطقه نفت‌خیز نایجر دلتا است و در نظر دارد پس از ماه اوت فعالیت خط لوله ترنس نایجر را ازسر گیرد، اقدامی که سبب افزایش صادرات گاز به اروپا می‌شود.

بالدوین در گفت‌وگویی تلفنی با رویترز اعلام کرد اتحادیه اروپا ۱۴ درصد از کل گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) موردنیاز خود را از نیجریه وارد می‌کند و ظرفیت افزایش بیش از دو برابری واردات این محصول وجود دارد.

سرقت از خطوط لوله و خرابکاری و آسیب رساندن به آنها، تولید نفت و گاز نیجریه را کاهش می‌دهد و به‌همین دلیل پایانه شرکت ال‌ان‌جی نیجریه، تولیدکننده گاز این کشور، در جزیره بانی با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت دارد.

بالدوین گفت: چنانچه بتوانیم ظرفیت تولید را به بیش از ۸۰ درصد افزایش دهیم، می‌توانیم ال‌ان‌جی بیشتری برای عرضه تک‌محموله به اروپا داشته باشیم.

وی افزود آنها (مقام‌های نیجریه) از ما خواستند تا در پایان ماه اوت بار دیگر در این باره مذاکره کنیم، زیرا فکر می‌کنیم که می‌توانیم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته باشیم.

شرکت ال‌ان‌جی نیجریه متعلق به شرکت دولتی نفت نیجریه (NNPC Ltd.)، شرکت نفت و گاز شل (Shell)، شرکت توتال انرژی (TotalEnergies) و شرکت انی ایتالیا (Eni) است.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مصرف گاز خود را در بازه ماه‌های اوت تا مارس ۱۵ درصد کاهش دهند. این طرح ابتدا داوطلبانه است، اما در صورت اعلام وضعیت اضطراری از سوی کمیسیون اروپا اجباری می‌شود.

نیجریه سال گذشته میلادی ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز به اتحادیه اروپا صادر کرد، اما این رقم در طول سال‌ها رو به کاهش بوده، به گفته بالدوین، این اتحادیه در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶ میلیارد مترمکعب ال‌ان‌جی از نیجریه خریده است.

کد خبر 459773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =