هشدار پوتین درباره کاهش ظرفیت انتقال گاز خط لوله نورد استریم- ۱

رئیس‌جمهور روسیه نسبت به کاهش ظرفیت عرضه گاز از خط لوله نورد استریم-۱ به‌دلیل پیشرفت کُند در عملیات تعمیر و نگهداری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه (۲۹ تیرماه) هشدار داد که به‌دلیل پیشرفت آهسته در عملیات تعمیر و نگهداری تجهیزات، ممکن است ظرفیت خط لوله گاز نورد استریم-۱، بزرگ‌ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، با کاهش بیشتری همراه باشد.

خط لوله نورد استریم-۱ که از بستر دریای بالتیک تا آلمان ادامه دارد، از ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) هم‌زمان با آغاز درگیری‌های میان روسیه و اوکراین موردتوجه قرار گرفته است.

فعالیت این خط لوله از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه (۲۰ تا ۳۰ تیرماه) به‌منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری سالانه متوقف شده است. منابع آگاه در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که انتظار می‌رود صادرات گاز از خط لوله نورد استریم طبق برنامه زمان‌بندی‌شده اما با ظرفیت کمتر از سر گرفته شود.

پوتین پس از سفر خود به تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که پنج واحد پمپاژ گاز خط لوله نورد استریم-۱ توسط شرکت زیمنس انرژی اداره می‌شود، اما یک واحد دیگر به‌دلیل از بین رفتن پوشش داخلی از کار افتاده است.

خط لوله نورد استریم-۱ از ظرفیت انتقال بیش از ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز در سال به اتحادیه اروپا برخوردار است. این اتحادیه سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از طریق خطوط لوله وارد کرده است.

شرکت دولتی گازپروم روسیه ماه گذشته صادرات گاز را از طریق خط لوله نورد استریم-۱ به ۴۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگرداندن توربین این خط لوله عنوان کرد که توسط شرکت زیمنس انرژی در کانادا تعمیر می‌شد. کانادا به‌دلیل تحریم‌ها، ابتدا بازگشت تجهیزات را ممنوع کرده بود.

روزنامه کومرسانت روسیه به نقل از افراد آگاه گزارش داد که کانادا سرانجام توربین موردنیاز برای خط لوله نورد استریم-۱ را در تاریخ ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیرماه) پس از اتمام تعمیرات، با هواپیما به آلمان ارسال کرده است.

پوتین همچنین با اشاره به مسدود شدن یکی از مسیرهای انتقال گاز از طریق اوکراین به اروپا توسط کی‌یف گفت: شرکت گازپروم در کاهش ظرفیت انتقال گاز مقصر نیست.

وی همچنین افزود: گازپروم آماده است به تعهدات خود در زمینه صادرات گاز عمل کند.

کد خبر 459620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =