۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
  • کد خبر: 460797
ژاپن خرید نفت از روسیه را از سر گرفت

 وزارت دارایی ژاپن از آغاز دوباره خرید نفت خام روسیه در ماه ژوئیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت دارایی ژاپن، توکیو در ماه ژوئیه واردات محموله‌های نفت خام روسیه را از سر گرفته است.

در ماه ژوئن، در حالی که پالایشگاه‌های محلی ژاپن حذف تدریجی واردات نفت خام روسیه را در بحبوحه تحریم‌های مربوط به تنش‌های مسکو -کی‌یف آغاز کردند، واردات نفت خام این کشور جنوب شرق آسیا از روسیه به صفر رسید.

وزارت امور دارایی ژاپن بدون اشاره به حجم دقیق خرید نفت ژاپن از روسیه، اعلام کرد که واردات نفت از روسیه در ژوئیه ۶۵.۴ درصد کمتر از زمان مشابه پارسال بوده است.

حجم واردات گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ژاپن از روسیه نیز در دوره مورد بررسی ۲۶.۱ درصد نسبت به ژوئیه ۲۰۲۱ با کاهش روبه‌رو بوده، در حالی که واردات زغال‌سنگ هم ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است.

با وجود کاهش حجم فیزیکی، ارزش صادرات سوخت روسیه به ژاپن به‌دلیل افزایش قیمت جهانی کالاها نسبت به پارسال ۴۵.۱ درصد افزایش یافت.

کویچی هاگیودا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در ماه مه اطمینان داده بود که توکیو به‌تدریج وابستگی خود به منابع انرژی روسیه را کاهش خواهد داد، اما اعلام کرده بود که نمی‌تواند فوری از خرید نفت روسیه چشم‌پوشی کند.

ژاپن همچنین از حامیان اصلی طرح گروه هفت برای اعمال سقف قیمتی بر نفت خام روسیه بود.

ژاپن در دوره مورد بررسی از منطقه غرب آسیا ۱۰ درصد بیشتر نفت خریداری کرده، در حالی که کل واردات نفت این کشور از عرضه‌کنندگان با ۳.۸ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

منطقه خاورمیانه بیش از ۹۰ درصد از کل مصرف نفت ژاپن را تأمین می‌کند، اما به‌دلیل نزدیکی‌اش به روسیه، مسکو از تأمین‌کنندگان ارزشمند انرژی برای این کشور آسیایی است.

کد خبر 460797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =