تولید نفت اروندان تا پایان دولت سیزدهم به یک میلیون بشکه نزدیک می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به نگاه شرکت به دانش‌بنیان شدن در آینده نزدیک و فعالیت‌های گسترده در این حوزه گفت: فعالیت‌های پژوهشی شرکت نفت و گاز اروندان سبب شد در بازه زمانی مهرماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ۱۸ درصد افزایش ظرفیت توان تولید داشته باشد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی، سه‌شنبه (یکم شهریورماه) در نشست خبری که به‌منظور ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله این شرکت در دولت مردمی سیزدهم برگزار شد، اظهار کرد: چشم‌انداز شرکت نفت و گاز اروندان طبق برنامه‌ها در سال ۱۴۰۴ استخراج ۹۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت در روز است.

وی افزود: هم‌اکنون پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برای رفع نیازهای فناورانه تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت نفت و گاز اروندان امضا کردند،‌ اما تلاش ما این است که در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر تولید دانش‌بنیان شرکت نفت و گاز اروندان را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم در بحث افزایش سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های نفتی مشترک است که به همین منظور قراردادهایی امضا شده، گفت: پژوهشگاه صنعت نفت از تیرماه سال ۹۹ مشغول طرح جداسازی آسفالتین، واکس و رزین از نفت‌خام در تأسیسات روسطحی و ارزیابی فنی و اقتصادی آن است که پروژه‌ای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

عذاری‌اهوازی با اشاره به اینکه مطالعات پژوهشی و فناورانه به‌منظور توسعه فناوری‌ها برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت در میدان دارخوین نیز حدود ۷۶ درصد پیشرفت داشته است، اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی نیز برای توسعه طرح‌های ساخت داخل منعقد شده است که رویدادهایی‌ نیز در این دوره برای آنها برگزار شد، به همین منظور با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای رفع نیازهای فناورانه شرکت تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید. برای انجام خدمات فنی، آزمایشگاهی و آموزشی نیز با دانشگاه صنعت نفت و برای انجام پروژه‌های تخصصی در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی، انرژی و محیط زیست با پژوهشگاه صنعت نفت تفاهم‌نامه‌هایی امضا شد.

وی بخش مهمی از فعالیت‌های شرکت نفت و گاز اروندان را متمرکز بر طرح‌های نگهداشت و افزایش توان تولید عنوان و تصریح کرد: بر همین اساس تعمیر و احیای هشت حلقه چاه در میدان آزادگان شمالی افزایش توان تولید را در این میدان به‌دنبال داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ضمن قدردانی از کارکنان و همکاران شرکت نفت و گاز اروندان و نقش پررنگ آنها در موفقیت‌های کسب‌شده، افزود: در میدان آزادگان جنوبی، با تعمیر، رفع موانع و احیای تعدادی از چاه‌های بسته با عملیات درون‌چاهی و با استفاده از لوله مغزی سیار، همچنین به‌کارگیری روش جدید آلتراسونیک از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای رفع مانع‌های درون‌چاهی در حال انجام است که اجرای دو حلقه از چاه‌های بسته با این روش محقق شد.

عذاری‌اهوازی اروندان ضمن تقدیر از محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بابت پیگیری‌ها در انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و استقبال از طرح‌های پژوهشی و دانش‌بنیان ادامه داد: فعالیت پژوهشی ساخت پایلوت جداسازی ترکیبات آسفالتین واکس و رزین به‌منظور سبک‌سازی نفت سنگین در تأسیسات روسطحی و ارزیابی آن توانست در دوره ۱۰ ماهه (از مهرماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۱)، افزایش ظرفیت توان تولید به‌میزان ۱۸ درصد نسبت به‌ مهرماه ۱۴۰۰ را رقم بزند.

صرفه‌جویی ارزی ۸ میلیون دلاری با فعال کردن واحد فرآورش غرب کارون

وی تصریح کرد: در همین حال با انتقال بخشی از نفت یکی از واحدهای آزادگان به واحد فرآورش غرب کارون صرفه‌جویی ارزی سالانه ۸ میلیون دلار را رقم زدیم که تاکنون ۷۰۰ هزار دلار در یک ماه محقق شده است. این نفت پیش‌تر با قیمت هر بشکه یک و نیم دلار در یکی پالایشگاه‌های سیار پالایش می‌شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: افزون بر اهداف مورد نظر طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، هدف‌های دیگری نیز همسو با این اهداف محقق شد که می‌توان به پروژه احداث حوضچه بتنی به‌منظور دفن کنده‌های حفاری در منطقه عملیاتی دارخوین اشاره کرد که این پروژه به بهبود تولید با توجه به شاخصه‌های حفظ محیط‌زیست منجر می‌شود.

عذاری‌اهوازی با اشاره به پروژه احداث خطوط لوله جریانی و تأسیسات روسطحی چاه‌های شماره ۳۲ و ۲۶ میدان دارخوین گفت: همسو با این طرح‌ها، پروژه احداث خط انتقال ۱۲ اینچ گاز از مبدأ واحد بهره‌برداری دارخوین به ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ با برآورد بودجه ۱۴ میلیون دلار در حال اجرا است که به‌همین منظور پیش‌نویس قرارداد سرمایه‌گذاری با شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج‌فارس به شرکت ملی نفت ارسال شد.

به گفته وی، بخش روسطحی پروژه حفاری و تعمیر چهار حلقه چاه در میدان دارخوین در حال انجام است و اولین دکل آن شهریور امسال آغاز به‌کار می‌کند که با انجام آن برآورد می‌شود ظرفیت روزانه ۱۰ هزار بشکه به‌منظور نگهداشت و افزایش تولید محقق شود.

حضور پررنگ شرکت نفت و گاز اروندان در مسئولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره مسئولیت‌های اجتماعی اجراشده در این شرکت گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت و گاز اروندان در ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم، کمک به تیم‌های ورزشی و ساخت زمین فوتبال، آب‌رسانی با تانکر و مخزن و کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم مشارکت داشته است.

عذاری اهوازی یادآور شد: در حادثه متروپل نیز شرکت نفت و گاز اروندان با آوردن ۱۱۴ دستگاه ماشین سبک، سنگین و فوق سنگین، تهیه غذا، تجهیزات و نظایر آن فعال بود.

وی اظهار کرد: در پیاده‌روی اربعین نیز شرکت نفت و گاز اروندان به‌عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران در مرز شلمچه ضمن تشکیل ستاد اربعین و در اختیار گذاشتن امکانات لجستیکی و مانند سال گذشته با برپایی موکب، تجهیزات و امکانات پذیرای زائران حسینی خواهد بود.

شرکت نفت و گاز اروندان پیشرو در طرح طبقه‌بندی مشاغل

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان درباره تبدیل وضعیت کارکنان نیز گفت: این شرکت در تبدیل وضعیت کارکنان اولین شرکت اقدام کننده در شرکت ملی نفت ایران در این رابطه بود، همچنین طرح طبقه‌بندی مشاغل مطابق با کارکنان شرکت نفت و بیمه تکمیلی از دیگر مواردی است که به انجام رسید.

عذاری‌اهوازی تصریح کرد: کارکنان شرکت نفت و گاز اروندان در بدترین شرایط آب و هوایی و در دمای بالای ۵۰ درجه استان با اورهال و تعمیرات تجهیزات و دستگاه‌ها سبب پایداری تولید هستند و با رویکرد مثبت وزیر نفت نسبت به افزایش حقوق و مزایا اقدام‌های مثبتی انجام شده است و به‌زودی ماده ۱۰ کارکنان نیز محقق خواهد شد.

کد خبر 461015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =