تلاش برای ایجاد تعادل در تراز بین تولید و مصرف بنزین/ سعی کردیم سوخت به‌صورت بهینه و به‌موقع در اختیار مردم قرار گیرد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد تعادل در تراز بین تولید و مصرف بنزین در کشور گفت: در هیچ نقطه‌ای از کشور در زمینه تأمین سوخت کمبود نداریم.

 علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا به مناسبت هفته دولت، در تشریح عملکرد یک‌ساله شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حوزه تأمین و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور اظهار کرد: در تیرماه امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۰۱.۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور تولید شده است که عدد تولید نفت‌گاز کشور در پنج ماه نخست امسال (ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه)، به صورت میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بوده است.

وی درباره مقدار توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور افزود: در پنج ماه نخست امسال به‌طور میانگین روزانه ۱۰۱.۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۰۷ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده است. از ۱۰۷ میلیون لیتر نفت‌گاز توزیعی در کشور ۲۹ میلیون لیتر مربوط به حوزه نیروگاهی و ۷۸ میلیون لیتر مربوط به حوزه غیرنیروگاهی بوده است.

تلاش دولت و مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ایجاد تراز بین تولید و مصرف فرآورده در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه در ارتباط با بحث موازنه بین تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اقدام‌های ویژه‌ای انجام شده است، گفت: برای ایجاد تراز بین تولید و مصرف فرآورده کشور، تلاش‌های ویژه‌ای در دولت و مجموعه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد تا در شرایط موجود کشور، در بحث تأمین سوخت، تجهیز مجاری عرضه و فراهم ‌کردن شرایط توزیع در مجاری عرضه، چالشی جدی نداشته باشیم.

نژادعلی با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده هیچ‌گونه مشکل و کمبودی در مجاری عرضه و جایگاه‌های سوخت نداشتیم، افزود: سعی کردیم سوخت به‌صورت بهینه و به‌موقع در اختیار مردم قرار گیرد.

نوسازی سامانه هوشمند سوخت با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

وی با اشاره به اختلال به‌وجود آمده در سامانه هوشمند سوخت در آبان‌ماه ۱۴۰۰ بیان کرد: پس از این اتفاق، فرآیند نوسازی و راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت که پروژه بسیار بزرگی بود، توسط همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری شد و ما توانستیم نه‌تنها این حادثه را مهار کنیم، بلکه شرایط عادی در ارتباط با توزیع فرآورده‌های نفتی را در کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره اقدام‌های انجام شده برای نوسازی سامانه هوشمند سوخت افزود: سامانه هوشمند سوخت از سال ۸۶ آغاز به‌کار کرده است و تجهیزات این سامانه قدمت ۱۶ ساله دارد و فناوری این تجهیزات نیز متعلق به آن دوران است. در این باره با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، با چند شرکت دانش‌بنیان مذاکره کردیم که تحقیقات خود در این زمینه را انجام بدهند . کار یکی از این شرکت‌ها تقریباً به اتمام رسیده و تفاهم‌نامه آن امضا و منجر به تجهیز شده است که پس از مرحله پایلوت منجر به قرارداد خواهد شد و با اضافه شدن تجهیزات آنها، در عمل تجهیزات ما به سمت نوسازی میل خواهد کرد.

نژادعلی تأکید کرد: به جز این تجهیز، فناوری‌های دیگری را در حال مطالعه داریم. این تجهیز جایگزین تجهیزات قدیمی شده است، اما روش‌های نو دیگری را در بهره‌برداری از سامانه هوشمند سوخت، توزیع عادلانه سوخت در مجاری عرضه و تخصیص سهمیه در دستور کار همکاران من در مدیریت سامانه هوشمند سوخت قرار گرفته‌ است که امیدواریم خبرهای خوش در زمینه استفاده از این فناوری‌ها را به‌زودی به آگاهی مردم برسانیم.

وی با اشاره به همکاری سازمان پدافند غیرعامل برای تأیید امنیتی این تجهیزات گفت: مجوز سازمان پدافند غیرعامل را برای بهره‌برداری محدود این تجهیزات در فاز پایلوت اخذ کرده‌ایم و امیدواریم به‌زودی چند جایگاه را به این تجهیزات مجهز کنیم تا پس از تأیید این مرحله، بتوانیم از این تجهیزات در تمامی مجاری عرضه استفاده کنیم. در بحث ارتقای امنیت نیز اتفاق‌های خوبی افتاده است و ما افزون بر تجهیز مرکز داده به تجهیزات جدید و راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت، ایمن‌سازی سامانه هوشمند سوخت را دنبال کردیم؛ برخلاف اینکه حادثه خیلی سختی بود، اما همکاران ما در شرکت ملی پخش ما در ستاد و مناطق بدون اینکه خللی در وضعیت سوخت‌رسانی کشور ایجاد شود و البته با همیاری و صبوری مردم، توانستیم سامانه هوشمند سوخت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن وارد مدار کنیم.

تأمین مطلوب سوخت زمستان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یکی دیگر از دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت سیزدهم را تأمین موفق و مطلوب سوخت نیروگاهی و زمستان عنوان کرد و گفت: ما در تابستان سال گذشته خاموشی‌های متعددی در کشور داشتیم و چالش‌های ویژه‌ای در بحث تأمین سوخت نیروگاهی به وجود آمد، اما با تلاش ویژه همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در تابستان امسال توانستیم سوخت نیروگاه‌ها را به‌موقع در سراسر کشور تأمین کنیم و شاهد خاموشی در کشور نباشیم.

نژادعلی افزود:‌ همچنین ما توانستیم سوخت زمستانی را در شرایط خیلی سخت سال گذشته به بهترین شکل تأمین کنیم و امسال هم به دنبال این قضیه با پیش‌بینی و برآوردهایی که به این منظور انجام دادیم به دنبال آن هستیم که پیاده‌سازی کنیم. امیدواریم بتوانیم امسال نیز سوخت‌رسانی زمستانی به نحو احسن به انجام رسانیم.

سال گذشته ۱۶.۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است

وی با اشاره به تأمین موفق سوخت موردنیاز نیروگاه‌های کشور در سال گذشته، درباره میزان سوخت ارسال شده سوخت به نیروگاه‌های کشور گفت: پارسال در مجموع حدود ۱۶.۸ میلیارد لیتر سوخت به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است که از این میزان حدود ۹.۷ میلیارد لیتر توسط نفتکش‌های جاده‌پیما، ۱.۷ میلیارد لیتر توسط مخزن‌داران ریلی و ۵.۴ میلیارد لیتر توسط خطوط لوله به نیروگاه‌های کشور ارسال شده است.

از هم اکنون پیش بینی های لازم برای تامین سوخت زمستانی در حال انجام است

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره اقدام‌های انجامشده برای تأمین سوخت زمستانی در سال جاری گفت: از ابتدای امسال پیش‌بینی‌های لازم در بخش فرآیند سوخت‌رسانی و ذخیره‌سازی در انبارهای نفت و مخازن نیروگاه‌ها انجام شده است و به‌صورت مستمر هم ادامه دارد. برگزاری نشست‌های هفتگی برای هماهنگی در زمینه تأمین سوخت زمستانی و هماهنگی با سازمان‌های بیرونی برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها در حال انجام است که خوشبختانه دیگر سازمان‌ها با ما همکاری ویژه دارند و امیدواریم تأمین سوخت نیروگاهی امسال نیز به نحو احسن انجام شود و چالش خاصی در این باره نداشته باشیم و پیش‌بینی ما این است که امسال کمبودی در زمینه سوخت‌رسانی زمستانی و نیروگاهی نخواهیم داشت.

مدیریت عملیات پیچیده و حجیم ارسال بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی روزانه در کشور

نژادعلی افزود: ۸۷ انبار فرآورده‌ نفتی در کشور وجود دارد که فرآورده را از مراکز اصلی و پالایشگاه‌ها دریافت و از این نقاط به مجاری عرضه ارسال می‌کنند. حدود ۲۳۲ ناحیه در ۳۷ منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کشور داریم که عملیات سخت و پیچیده ارسال بیش از ۲۵۰ میلیون لیتر در روز از طریق این مناطق و نواحی مدیریت می‌شود که بخشی از آن بنزین و بخشی دیگر که حدود روزانه ۱۰۶ میلیون لیتر نفت‌گاز است، با فرآیندی سخت و طاقت‌فرسا توسط ناوگان حمل‌ونقل نفتکش، ریلی و خط لوله ارسال می‌شود و همه همکاران ما در یک سال گذشته تلاش کردند چالشی ایجاد نشود و خوشبختانه مشکل خاصی در هیچ‌یک از بخش‌ها مشاهده نشد.

وی با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف گفت: امسال شاهد توزیع روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین بودیم و گاهی تا ۱۳۰ میلیون لیتر نیز رکورد ثبت شده است که حمل‌ونقل این حجم از فرآورده به جایگاه‌ها، عملیاتی بسیار سنگین است که به تردد روزانه هزاران نفتکش‌ در کشور نیاز دارد. تأمین و حمل‌ونقل این تعداد نفتکش به‌ویژه در زمان افزایش حجم مسافرت‌ها و تعطیلات پیچیده‌تر می‌ود و همکاران ما شبانه‌روزی در مراکز و انبارهای نفت مستقر هستند تا سوخت‌رسانی بهینه انجام شود.

تا پایان سال پیش بینی برای واردات بنزین نداریم

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره هشدارها درباره امکان واردکننده شدن کشورمان در حوزه سوخت ضمن تأکید بر لزوم رعایت مصرف بهینه افزود: با اقدام‌های ویژه‌ای که توسط واحدهای ستادی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شده است و هماهنگی با پالایشگاه‌های نفت کشور به‌ویژه در زمان تعمیرات و نگهداری دوره‌ای پالایشگاه‌ها خوشبختانه تاکنون تولید فرآورده در کشور کافی بوده و تا پایان سال نیز هیچ‌گونه پیش‌بینی برای واردات فرآورده نداریم و امیدواریم در سال‌های دیگر نیز نیازی به واردات نباشد. خوشبختانه ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌تواند مانع از این شود که به واردکننده تبدیل شویم. در بعضی از فرآورده‌ها نیز حجم قابل‌توجهی صادرات و عرضه در بورس داریم که شرکت‌های خارجی هم وارد شده و خرید فرآورده را انجام بدهند و فرآیند خرید صادرات ما نیز به نحو احسن دنبال شود.

هیچ کمبودی در زمینه سوخت در هیچ نقطه‌ای نداریم

نژادعلی درباره روند تأمین و توزیع سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به تولیدات پالایشگاه‌های کشور، هیچ کمبودی در زمینه سوخت در هیچ‌یک از مناطق و نواحی نداریم و تأمین به‌موقع سوخت در تمامی مناطق صورت می‌گیرد. حتی در شرایط تعطیلات اخیر تاسوعا و عاشورا که به یک باره در برخی از نواحی مصرف فرآورده ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، خوشبختانه هیچ کمبودی نداشتیم. به مردم کشورمان نیز این اطمینان خاطر را می‌دهیم که در حوزه تولید فرآورده و عرضه حتی به دوردست‌ترین نقاط و روستاهای کشور نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و همه تلاش من و همکاران برای توزیع فرآورده به نحو احسن است و در زمستان نیز با پیش‌بینی‌های انجام‌شده امید داریم که توزیع سوخت روند مطلوبی داشته باشد.

کد خبر 461027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =