لزوم بازنگری در نظام سنتی تأمین، انتقال و توزیع فرآورده کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از لزوم بازنگری در نظام سنتی تأمین، ‌ انتقال و توزیع فرآورده نفتی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی‌اکبر نژادعلی در همایش  دو روزه «در مسیر تحول سوخت‌رسانی، فناوری در خدمت تجربه» که صبح امروز (شنبه، ۲۳ مهرماه) در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، گفت: تغییر در نظام تأمین، انتقال و توزیع فرآورده‌های نفتی به گذار از تفکر و روش‌های سنتی و ارائه راه‌حل‌های ساده برای مسائل پیچیده به رویکردی علمی و مدرن با نگاه بنگاه‌داری و تجاری نیاز دارد.

وی امنیت عرضه، سامانه‌های پیشرفته، حسابداری صنعتی، استانداردسازی و شکل‌گیری بازار رقابت را از جمله الزام‌های بازنگری در نظام سنتی توزیع فرآورده در کشور نام برد و افزود: برای حرکت به سمت یک نظام مدرن توزیع فرآورده در کشور، نیازمند ساختار حاکمیتی، توجه به حقوق مصرف‌کننده و اقتصاد حمل فرآورده هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مأموریت‌های جدید این شرکت را حاکمیت و رگولاتوری در بازار داخلی تأمین و توزیع فرآورده اعم از واردات، صادرات، ترانزیت و سوآپ اعلام کرد و گفت: این مأموریت‌ها به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری و ارتقای سهم بخش خصوصی به استناد سیاست‌های کلان ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در این شرکت اجرایی خواهد شد.

نژادعلی به چالش‌های موجود در نظام کنونی سنتی عرضه فرآورده اشاره و بیان کرد: نظام پرداخت مبتنی بر حق‌العمل در مجاری عرضه از محل بودجه عمومی، نظام پرداخت کرایه حمل فرآورده‌های نفتی از محل بودجه عمومی، فروش فرآورده به‌صورت یارانه‌ای و مشکلات ناشی از آن و ثابت بودن قیمت فروش فرآورده از جمله موانع موجود در زنجیره تأمین و توزیع فرآورده در کشور است.

وی در تشریح راهکارهای موجود مدرن‌سازی نظام توزیع فرآورده گفت: لزوم شناسایی و تفکیک وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی، آزادسازی شرکت از وظایف تصدی‌گری و واگذاری به بخش خصوصی، پذیرش وظایف رگولاتوری و حاکمیتی در زنجیره تأمین و توزیع فرآورده و لزوم بازآرایی ساختار متناسب سازمانی و تغییر در نظام تأمین و توزیع فرآورده از جمله راهکارهای ضروری در این مسیر است.

شیب صعودی مصرف بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به شیب صعودی مصرف بنزین در کشور گفت: نبود تنوع در سبد سوخت بخش حمل‌ونقل و نبود مدیریت مصرف بی‌رویه بنزین، هشداری در انجام مأموریت‌های این شرکت در عرصه سوخت‌رسانی به شمار می‌آید.

۳۴ درصد جایگاه‌های کشور زیر پوشش برندینگ

نژادعلی به سهم ۳۴ درصدی شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده در زنجیره سوخت‌رسانی اشاره کرد و گفت: از ۴ هزار و ۱۵۹ جایگاه فعال در کشور، یک هزار و ۴۳۲ جایگاه (برابر با ۳۴ درصد) زیر پوشش شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع هستند.

وی با اشاره به همچنین به سهم ۴۵ درصدی توزیع روزانه بنزین موتور و ۴۰ درصدی توزیع نفت‌گاز کشور ازسوی شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فرآورده در کشور اشاره کرد و گفت: از مجموع حدود ۱۶۰ میلیون لیتر بنزین و نفت‌گاز توزیعی در کشور در بخش حمل‌ونقل، تنها ۷۰ میلیون لیتر ازسوی شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین بیان کرد: از ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی به جایگاه‌های کشور، بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن به جایگاه‌های زیر پوشش برند تعلق گرفته است.

نژادعلی دفع حمله سایبری دشمن، پیاده‌سازی پایلوت طرح بازتوزیع یارانه بنزین به مردم (در جزیره کیش)، سوخت‌رسانی مناسب زمستانی در سال ۱۴۰۰ و تابستان امسال، سوخت‌رسانی بسیار مناسب در ایام اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر و پیاده‌سازی سامانه حذف امضاهای طلایی و اخذ مجوزهای احداث جایگاه‌ها را از جمله دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مدت زمان یک سال گذشته از آغاز به‌کار دولت سیزدهم نام برد و گفت: سودده شدن شرکت پس از گذشت چند سال، تمرکز حساب‌های فروش در بانک مرکزی، بازطراحی، برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی سامانه ثبت درخواست تبدیل ناوگان، اتصال سامانه‌های پرکاربرد به پنجره ملی خدمات دولت هوشند و استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان همسو با شعار سال از دیگر دستاوردهای این شرکت در این مدت بوده است.

کد خبر 463031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =