به کارگیری کل ظرفیت توزیع سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی/ افزایش ۲۰ درصدی مصرف سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها در ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به بسیج امکانات و ظرفیت‌های زنجیره تأمین سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی گفت: مصرف سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های کشور امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

علی‌اکبر نژادعلی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در تشریح روند سوخت‌رسانی به صنایع، نیروگاه‌ها و روستاهای سخت‌گذر در زمستان امسال اظهار کرد: با توجه به شرایط امسال و ناترازی در حوزه تولید و مصرف فرآورده و لزوم تأمین سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی، کل خطوط لوله انتقال فرآورده کشور به بنزین اختصاص یافته و از ظرفیت مخزن‌دارهای ریلی و ناوگان نفتکش، برای تأمین سوخت نیروگاهی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به رشد بی‌رویه مصرف گاز در کشور افزود: هر اندازه این عدد افزایش یابد، سوخت مایع بیشتری باید تحویل نیروگاه‌های کشور شود و این موضوع، ‌حجم عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را با توجه به افزایش خیره‌کننده مصرف بنزین در کشور، پیچیده‌تر می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از برگزاری نشست‌های پرشمار روزانه و هفتگی پیوسته به‌منظور هماهنگی بیشتر درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، سازمان برق حرارتی، راه‌آهن و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد و گفت: افزون بر این نشست‌ها، با تشکیل کاگروه بحران در داخل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در دو نشست روزانه صبحگاهی و عصرگاهی روند سوخت‌رسانی به همه بخش‌ها را به‌دقت رصد و پایش لحظه‌ای می‌کنیم.

نژادعلی از بسیج همگانی زنجیره توزیع فرآورده از جمله ناوگان حمل‌ونقل فرآورده خبر داد و بیان کرد: برداشت، تأمین و توزیع سوخت از مبادی جنوبی کشور به‌صورت شبانه‌روزی در حال انجام است و امید داریم سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ به بهترین شکل ممکن و با کمترین چالش تأمین شود که مانند دوره‌های پیش به خاموشی برخورد نکنیم.

رشد ۱۰ درصدی تحویل سوخت مایع نیروگاهی کشور در سال ۱۴۰۱

وی همچنین از افزایش ۱۰ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با پارسال (۱۴۰۰) خبر داد و گفت: ذخایر انبارهای ما در حوزه سوخت مایع از ابتدای سال مناسب بوده و ذخیره‌سازی مناسب و تحویل مستمر سوخت در نیروگاه‌های کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در مجموع تحویل سوخت مایع مصرفی در نیروگاه‌های کشور، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که حدود ۱۰ درصد از این مقدار مربوط به استفاده از ذخایر و بقیه مربوط به سوخت مایع ارسالی به نیروگاه‌ها با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی کشور بوده است.

نژادعلی با تأکید بر لزوم بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش‌های مختلف از جمله خودروهای شخصی، صنایع و گاز خانگی گفت: لازم است به‌منظور مدیریت بهینه‌ سوخت در کشور، فرهنگ‌سازی شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این باره از مراجع مختلف انجام شود.

تردد روزانه ۱۳ هزار نفتکش برای تأمین سوخت کشور

وی با اشاره به فعالیت روزانه ۵ هزار نفتکش‌ در ناوگان حمل‌ونقل فرآورده کشور گفت: به‌طور میانگین روزانه ۲ هزار نفتکش، به‌منظور تأمین سوخت نیروگاهی کشور تردد می‌کنند که ارقام بسیار بزرگی است و با افزایش مصرف سوخت، عملیات انتقال در کشور، روزبه‌روز پیچیده‌تر و حجیم‌تر می‌شود و افزون بر مخاطره‌های جاده‌ای و آلودگی‌های زیست‌محیطی، هزینه‌ هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: ۶۰ درصد از عملیات انتقال فرآورده در کشور از طریق ناوگان حمل‌ونقل زمینی و مابقی از طریق خطوط لوله، خطوط ریلی و دریایی انجام می‌شود.

ذخیره‌سازی مناسب نفت‌سفید روستایی

نژادعلی از ذخیره‌سازی مناسب سوخت زمستانی مورد نیاز مناطق سردسیر در کشور خبر داد و گفت: تمهیدات تأمین سوخت زمستانی مانند روال هرسال انجام شده و از شهریورماه سوخت موردنیاز مناطق و روستاهای سردسیر، ذخیره‌سازی و به فروشندگی‌ها ارسال شده است.

وی افزود: پیش از آغاز فصل سرما، در همه انبارهای نفت کشور، ذخیره‌سازی نفت سفید و گاز مایع به‌منظور استفاده در شرایط بحرانی انجام شده است.

افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل زمینی و ریلی فرآورده در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه‌های صنعت پالایش و پخش کشور برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل زمینی و ریلی انتقال فرآورده در کشور گفت: به‌منظور تقویت ناوگان حمل‌ونقل زمینی فرآورده در کشور، هفته گذشته تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ بانک ملت، شرکت‌های خودروساز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین ۵۰۰ دستگاه کامیون نفتکش جدید عملیاتی شد که بر اساس آن، مالکان خودروها می‌توانند با تسهیلات ۱۸ درصد اقدام به نوسازی ناوگان خود کنند.

تسهیل سوخت‌رسانی نیروگاهی با راه‌اندازی پروژه تأسیسات تخلیه نفت‌گاز در یزد

نژادعلی همچنین از بهره‌برداری از پروژه تأسیسات تخلیه نفت‌گاز انبار نفت شهید صدوقی یزد خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه که با هدف افزایش سرعت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های شمال و شمال‌شرق کشور اجرایی شده است، از تردد ناوگان زمینی در فاصله یزد تا بندرعباس جلوگیری خواهد شد و فرآورده از طریق مخزن‌دار منتقل و در انبار یزد تخلیه خواهد شد و سپس در چرخه انتقال به نیروگاه‌های کشور و مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: مدت زمان اجرای این پروژه در برنامه، یک سال بود، اما با تلاش کارکنان در حوزه ستاد و منطقه یزد، در فاصله ۳۸ روز و با یک‌دهم هزینه پیش‌بینی‌شده اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: با اجرایی شدن این پروژه، افزون بر جلوگیری از تردد روزانه ۲۰۰ نفتکش، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های انتقال فرآورده از طریق زمینی صرفه‌جویی خواهد شد.

نژادعلی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این تأسیسات، هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۰۰ مخزن دار جهت انتقال نفت گاز فعال بوده و در مجموع روزانه ۶ میلیون لیتر نفت گاز از این طریق منتقل می‌شود که نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و سرعت انتقال فرآورده داشته است.

وی همچنین از اجرایی شدن پروژه دیگری برای اتصال خط لوله ساری - نکا به نیروگاه ساری به‌منظور جلوگیری از انتقال زمینی فرآورده در این مسیر خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این پروژه، افزون بر کاهش خطرات جاده‌ای، در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل‌توجهی شده و افزون بر آن، ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده آزاد شده و برای انتقال سوخت از مراکز جنوبی کشور به‌کار گرفته خواهد شد.

آرزو عطایی

کد خبر 466617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =