تولید روغن‌های پایه ۲ و ۳ با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پژوهشگاه در زمینه تولید روغن‌های پایه ۲ و ۳ آمادگی لازم را دارد، اظهار کرد: تولید این گروه از روغن‌ها در سه مرحله نمونه‌گیری، طراحی فرآیندها و آزمون پایلوتی قابل انجام است و سرانجام می‌توان با ایجاد تغییرات لازم روی آن، روغن‌های گروه ۲ و ۳ را تولید کرد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، اکبر زمانیان در نشست مشترک با مدیران یکی از شرکت‌های روغن‌ساز داخلی گفت: توسعه دانش فنی فرآیندی که مورد نیاز صنعت پالایش نفت، گاز و پتروشیمی است از مهم‌ترین وظایف پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت است.

وی توسعه دانش و ارائه آن به صنعت را جزو فعالیت‌های این پردیس برشمرد و گفت: دانش فنی از یک سو سبب می‌شود بتوانیم واحدهای متفاوتی را طراحی کنیم و به نگهداشت آن واحد کمک کنیم و از سوی دیگر نیاز کشور به شرکت‌های خارجی برای تأمین دانش فنی را به حداقل می‌رساند.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه ساخت و تولید مواد شیمیایی یکی از ملزومات مهم صنعت نفت به‌شمار می‌آید تصریح کرد: با توجه به منع ورود بعضی از مواد شیمیایی در دوران تحریم و نیاز صنعت به این مواد، تولید موادی نظیر نانو، کاتالیست‌ها، جاذب‌ها، روغن‌ها و گریس‌ها در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت.

زمانیان ارائه خدمات فناورانه به صنعت را سومین وظیفه پردیس پایین دستی خواند و گفت: بسیاری از مجموعه‌های صنعت نفت و حتی بخش‌های خصوصی، پژوهشگاه صنعت نفت را به عنوان مرجع و تأییدکننده محصولات به حساب می‌آورند. برای نمونه پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه کاتالیست، ارزیابی نفت خام، روغن و گریس‌ها به‌عنوان مرجع در صنعت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون روغن پایه ۱ در شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، تصریح کرد: استفاده از روغن‌های گروه ۲ و ۳ در کشور بسیار زیاد است، اما متأسفانه تولیدی در این زمینه وجود ندارد، بر همین اساس چناچه تولید این روغن‌ها در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گیرد می‌تواند ارزش افزوده خیره‌کننده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد.

زمانیان با بیان اینکه پژوهشگاه در زمینه تولید روغن‌های پایه ۲ و ۳ اعلام آمادگی می‌کند، افزود: تولید این گروه از روغن‌ها در سه مرحله نمونه‌گیری، طراحی فرآیندها و آزمون پایلوتی قابل انجام است و سرانجام می‌توان بر اساس روغن موجود در شرکت‌های داخلی و ایجاد تغییرات لازم روی آن، روغن‌های گروه ۲ و ۳ را تولید کرد.

 رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه طرح توسعه چند پالایشگاه در کشور از سوی این مجموعه انجام‌شده است، گفت: در شرکت پالایش نفت بندرعباس تولید کک اسفنجی با دانش فنی پژوهشگاه انجام و در این پالایشگاه ۱۴ واحد فرآیندی جدید طراحی شده است که از این میان هفت واحد تحت لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت بوده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون پردیس پایین‌دستی پروژه‌ای با شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در حال اجرا دارد که قرار است در این همکاری با دانش فنی پژوهشگاه کک سوزنی که یکی از پیچیده‌ترین محصولات پالایشگاهی است تولید شود.

زمانیان با بیان اینکه چهار واحد این پالایشگاه تحت لایسنس پژوهشگاه است، گفت: متأسفانه در زمان تحریم واردات کک سوزنی در کشور دچار مشکل شده است، اما با دانش‌ فنی پژوهشگاه می‌توان بر این مشکل فائق آمد و خوشبختانه هم‌اکنون شاهد پیشرفت ۴۰ درصدی این پروژه هستیم.

رئیس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه طرح توسعه شرکت پالایش نفت کرمانشاه نیز از چندی پیش در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام‌شده توانستیم ظرفیت این پالایشگاه را از ۲۰ هزار بشکه در روز به ۴۰ هزار برسانیم و از ۱۲ واحد طراحی‌شده در این پالایشگاه ۹ واحد تحت لایسنس پژوهشگاه صنعت نفت است.

وی در پایان تصریح کرد: در سال‌های اخیر پژوهشگاه صنعت نفت ۴۴ لایسنس و ۱۵ کاتالیست و جاذب را به صنعت ارائه کرده است و توانسته دانش‌فنی خود را در زمینه‌ گریس‌ها و روغن‌های صنعتی به بخش خصوصی برای توسعه و تجاری‌سازی واگذار کند.

کد خبر 461040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =