۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
  • کد خبر: 461270
صیانت از محیط زیست؛ خط قرمز طرح‌های صنعت نفت

شرکت ملی نفت ایران، در سال‌های گذشته ضمن توسعه میدان‌های نفتی و انجام پروژه‌های عظیم، رویکرد حفاظت از محیط زیست را بهه‌عنوان محور اصلی اجرای پروژه‌های خود در نظر گرفته و مسیر انجام مسئولیت‌ اجتماعی را پیش برده تا حدی که توجه به حفاظت محیط زیست در شرکت ملی نفت ایران نهادینه شده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، در نقشه ترسیم‌شده در توسعه پایدار صنعت نفت، رسالت شرکت ملی نفت ایران در تولید صیانتی نفت و گاز تنها در مسیر حفاظت از محیط زیست قابلیت تحقق خواهد داشت. در همین زمینه، حفاظت محیط زیست به‌عنوان چارچوب فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت قلمداد می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.

داشتن توسعه پایدار به‌معنای توسعه جوامع با در نظر گرفتن تأمین نیازهای کنونی، بدون لطمه زدن به استعدادها و توانایی‌های مورد نیاز آینده است که نیازمند عزمی جدی برای حفظ، نگهداری و بهره‌برداری صحیح از مواهب و منابع ارزشمند الهی است و با عنوان وظیفه عمومی از آن یاد می‌شود.

بر همین اساس با انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی، اثرات بالقوه زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی که در نتیجه اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها به‌وجود می‌آیند، گزینه‌های مطلوب برای رفع یا کاهش آنها انتخاب می‌شوند، تخطی از آن گزینه‌ها جزو خط قرمزهای طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی نفت محسوب می‌شود.

از این رو اقدام‌هایی در سطح شرکت ملی نفت به‌منظور حفاظت محیط زیست صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به در اولویت قرار دادن اصل پیشگیری به جای اصلاح در تمام فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی برای بازیافت گازهای ارسالی به مشعل از مسیر واگذاری به بخش خصوصی با هدف تبدیل به برق یا دیگر فرآورده‌های نفتی، همچنین جمع‌آوری گازهای همراه بیش از ۸۵۰ میلیون فوت‌مکعب در روز در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌منظور کنترل گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

برنامه‌ریزی برای ارتقای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پالایشگاه‌های گاز منطقه پارس جنوبی، تلاش در زمینه مدیریت هرچه صحیح‌تر پسماند با ایجاد سامانه نرم‌افزاری مدیریت پسماند در سطح شرکت ملی نفت ایران و اجرای برنامه‌های پاکسازی خاک آلوده به‌ ترکیبات نفتی به روش زیست‌پالایی (بیولوژیکی) در شرکت‌های تابع ملی نفت ایران نیز از دیگر اقدام‌های همسو با صیانت از محیط زیست است.

این در حالی است که تهیه، تدوین و ابلاغ راهنماها و دستورعمل‌های کاری در بخش محیط زیست در سطح شرکت ملی نفت ایران (با هدف پیاده‌سازی و رعایت الزام‌های محیط زیستی حین مراحل ساخت‌وساز، حفاری و بهره‌برداری از تأسیسات تولیدی و پشتیبانی و پایش وضعیت محیطی و محاسبه و گزارش‌دهی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های هوا) از دیگر اقدام‌های زیست محیطی است.

همچنین تشکیل کارگروه «لجن‌های نفتی و مواد زاید تولیدی (اسلج)» به‌منظور رفع مشکلات زیست محیطی، تسهیل شرایط عملیاتی، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های غیرضروری در شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع را باید از جمله اقدام‌های بزرگ زیست محیطی شرکت ملی نفت ایران محسوب کرد که البته سیاست استفاده از توان شرکت داخلی و دانش‌بنیان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

شایان ذکر است که توجه به مسائل زیست محیطی همواره به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، از این رو شرکت ملی نفت ایران، همواره فعالیت‌های چشم‌گیری در زمینه‌ برگزاری دوره‌های آموزشی محیط زیستی را پیگیری و اجرا کرده است.

به‌طور کلی برای ارتقای سطح محیط زیست در فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران، برنامه‌های متنوعی تهیه و تدوین شده و با توجه به ارزش‌گذاری استراتژیک این مقوله، رعایت هرچه بیشتر موازین زیست‌محیطی و اتخاذ روش‌های مؤثر برای کاهش تولید آلاینده‌های صنعتی همواره مورد تأکید بوده است که قطعاً تحقق این موضوع جز با همکاری و هماهنگی سطوح مختلف سازمانی و اهتمام مدیران، سرپرستان و کارکنان شریف و پرتلاش این صنعت امکان‌پذیر نیست.

امید آنکه حفاظت از محیط زیست به اصلی دائمی برای تمام ارکان اقتصاد کشور تبدیل و ضمن استفاده از منابع خدادادی، زمین پاک و آسمان آبی برای نسل‌های آینده، حفظ شود.

عباس رزمی
مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران

کد خبر 461270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =