روند کاهشی حوادث صنعت نفت طی ۱۵ سال

مدیرکل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) وزارت نفت از روند کاهشی حوادث صنعت نفت در ۱۵ سال اخیر خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مظاهر انصاری در آیین هجدهمین دوره جام برتر ایمنی که روز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) با حضور مدیران ارشد اچ‌اس‌ئی وزارت نفت، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان اچ‌اس‌ئی شرکت‌های پالایشی برگزار شد، گفت: باید نگاه خود را در بخش اچ‌اس‌ئی از وظیفه‌ای به راهبردی تغییر دهیم، استانداردها تکمیل‌کننده این حوزه هستند، اما نگاه به اچ‌اس‌ئی باید راهبردی باشد.

وی افزود: شاخص‌های اچ‌اس‌ئی در مجموعه وزارت نفت و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رو به بهبود است و روند ما در یک بازه زمانی ۱۵ ساله کاهشی است، اما این نقطه مطلوب نیست.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت ادامه داد: شعار تولید ایمن و پایدار در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به این معناست که در پروژه‌های نو باید تغییر نگرش و بازنگری انجام شود و مخاطره‌ها و مدیریت ریسک داشته باشیم.

انصاری افزود: برای رسیدن به شکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در رده‌های جهانی باید تغییرات ذهنی خود را راهبری کنیم، اگر سازوکار بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی (PSSR) به خوبی انجام شود و آن را سرلوحه راهاندازی پروژهها قراردهیم روند حوادث به سمت صفر پیش می‌رود.

وی تأکید کرد: در حلقه بازبینی ایمنی پیش از راه‌اندازی، بهداشت، ایمنی و محیط زیست یک حلقه از آن است و مهندسی فرآیند، ابزار دقیق و ... را هم شامل می شود، در این زمینه مدیران باید درباره مسائل حوزه اچ‌اس‌ئی گوش شنوا  داشته باشند و در راه‌اندازی‌ها به مدیریت ریسک توجه کنند.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت با بیان اینکه چهار گزینه در عوامل حوادث صنایع بزرگ نفتی دخیل هستند، ادامه داد: نقص در سرپرستی، آموزش، صلاحیت و مدیریت ریسک ،شناسایی مخاطره‌ها و نبود پایش مؤثر بر فرآینده‌ها از گزینه‌هایی است که در گزارش‌ها باید به آنها دقت کرد.

انصاری تأکید کرد: ایمنی در مقابل تولید نیست و برای تأسیسات هزینه ندارد بلکه در کنار تولید است و باید نگرش‌ها در این زمینه تغییر کند.

کد خبر 462974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =