سرمایه‌گذاری طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی ۴ ماهه باز می‌گردد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی در طرح مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی پس از شیرین‌سازی صادر شده است، گفت: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح طی سه تا چهار ماه باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان بوشهر، محسن خجسته‌مهر امروز (دوشنبه، هفتم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت نفت به مناسبت هفته دولت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جریان سفر سال‌های گذشته به منطقه عسلویه گفت: ایشان در سفر خود فرمودند صنعت نفت سه ویژگی دارد. نخست اینکه این صنعت اقتصادی، دوم اینکه علمی و سوم اینکه جهادی است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بخش مهمی از صنعت نفت است، افزود: این منطقه از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی راهبردی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های دولت بخش مهمی از اقتدار دولت که بخش اقتصادی است تقویت می‌شود، تصریح کرد: امروز ۶ طرح در بخش نفت به ارزش حدود یک میلیارد دلار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود یا به بهره‌برداری می‌رسد

خجسته‌مهر با اشاره به تفاوت نگرش دولت سیزدهم با دولت‌های پیشین تصریح کرد: در این دولت سریع برنامه‌ریزی می‌کردیم، با شتاب تصمیم می‌گرفتیم و به‌واقع جهادی با حضور همه عزیزان طرح‌ها را اجرا می‌کردیم.

اجرای ۶ طرح مربوط به شرکت ملی نفت ایران

وی در تشریح این طرح‌ها گفت: بهره‌برداری از طرح شیرین‌سازی و مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس‌جنوبی، یکی از طرح‌های به‌ بهره‌برداری‌رسیده امروز بود که دانش فنی آن از سوی پژوهشگاه صنعت نفت ایجاد شده، بنابراین وجه آن دانش‌بنیان است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این طرح تداوم افزایش صادرات میعانات گازی را در کشور به‌دنبال داشت و توان اجرایی مطلوبی را از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در این طرح شاهد بودیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح طی سه تا چهار ماه به کشور بازمی‌گردد، تصریح کرد: از زمان راه‌اندازی این طرح تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی شیرین‌سازی و صادر شده است و حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیون دلار ارزآوری و بازگشت سرمایه داشتیم که اتفاقی راهبردی بود.

صرفه‌جویی یک میلیارد مترمکعب گاز با نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت

وی از پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت به‌عنوان یکی دیگر از مجموعه طرح‌های شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: اجرای این طرح صرفه‌جویی سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: چند دستگاه آب‌شیرین‌کن به مدد این نیروگاه راه‌اندازی شد و موفق شدیم با تحویل روزانه ۲۰۰ مگاوات برق از این نیروگاه به شبکه سراسری به پایداری آن کمک کنیم.

خجسته‌مهر، طرح خط لوله ۵۲ کیلومتری انتقال میعانات گازی از سایت دو به یک پارس‌جنوبی را دیگر طرح امروز برشمرد و گفت: این طرح با انتقال میعانات گازی که پیش‌تر به‌صورت دریایی انجام می‌شد صرفه‌جویی سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای کشور به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه شاید در مقایسه این مقدار صرفه‌جویی چندان به چشم نیاید، تصریح کرد: باید بدانیم اجاره روزانه نفتکش غول‌پیکر نزدیک به ۳۵ هزار دلار است که با اجرای این خط لوله این هزینه‌ها کسر شد.

بازگشت ۲۸ میلیون مترمکعب گاز فاز ۱۶ با اجرای خط لوله راهبردی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر طرح این شرکت اظهار کرد: خط لوله ۳۲ اینچ دریایی طرح توسعه فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۵ کیلومتر بسیار راهبردی است.

خجسته‌مهر گفت: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عوارض دولت گذشته، نشتی‌های پرشمار خط لوله فاز ۱۶ پارس‌جنوبی بود که در نتیجه در زمستان تولید ۲۸ میلیون مترمکعب گاز روزانه از این فاز را از دست دادیم.

وی افزود: به دنبال این اتفاق، به‌سرعت خط لوله را ترمیم کردیم، اما این خط قابل اتکا نبود و در همان زمان ساخت خط لوله تازه را در برنامه قرار دادیم؛ با وجود آنکه اجرای چنین خط لوله‌ای دو سال زمان می‌برد، به توفیق الهی این عملیات تسریع و زودتر تکمیل شد و امسال در زمستان تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز این فاز را در دسترس داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به فعالیت‌های دولت سیزدهم در پارس جنوبی گفت: پیش از دولت سیزدهم برنامه تکمیل فاز ۱۱ و ظرفیت افزایش تولید از ۲۷ سکوی پارس‌جنوبی را نداشتیم و با عنایت وزیر نفت، رکورد تولید ۷۰۵ میلیون مترمکعب از پارس جنوبی جابه‌جا شد که افتخاری برای همکاران ماست.

خجسته‌مهر با اشاره به بهره‌برداری از چند واحد نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت ایران ال‌ان‌جی به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های هفته دولت که در حوزه سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت است، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان سهامدار در این پروژه مشارکت داشت.

اقدام‌های گسترده مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر

وی با بیان اینکه امروز ۲۷ پروژه مسئولیت اجتماعی در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید، گفت: اقدام‌های مطرح شده در برنامه امروز تنها اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر نبود بلکه فعالیت‌های دیگری هم در این استان از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شد، برای نمونه روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب به شهرهای عسلویه نخل تقی و روستاهای شیرینو و پرک تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های کنکور برای جوانان استان بوشهر با اعتبار ۳ میلیارد تومان، برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی جوانان استان بوشهر با اعتبار ۳ میلیارد تومان تا برای تأمین نیروی مورد نیاز مجبور به بکارگیری نیرو از سایر مناطق نباشیم، تأمین سرویس رایگان مدارس برای عسلویه، کنگان و دیر، خرید سه شناور جدید برای تردد مردم جزیره خارک و تهیه یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای منطقه خارک از جمله اقدام‌های مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به تأمین اورژانس هوایی برای مردم جزیره خارک اشاره کرد و افزود: مردم خارک با جمعیت ۱۰ هزار نفری خواستار اورژانس هوایی بودند که در نشستی مصوب کردیم بالگرد و هواپیمای در اختیار کارکنان برای اورژانس مردم جزیره نیز استفاده شود.

کد خبر 461318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =