توافق‌نظر گروه ۷ بر اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه

وزیران دارایی گروه هفت بر سر موضوع اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه به اجماع رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران دارایی کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه (۱۱ شهریورماه) توافق کردند برای تداوم عرضه نفت با هدف جلوگیری از کاهش قیمت‌ها و در عین حال تحت فشار گذاشتن روسیه مسکو به‌دلیل شرایط ناشی از تنش‌های مسکو و کی‌یف، سقف قیمتی بر نفت روسیه اعمال کنند، این در حالی است که مسکو هم در تلافی فروش نفت به کشورهای حامی این طرح را متوقف خواهد کرد.

وزیران دارایی کشورهای عضو گروه هفت در نشستی به‌صورت ویدیوکنفرانس تعهد خود را برای اعمال سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام روسیه تأیید کردند.

با این حال کشورهای عضو گروه هفت اعلام کردند که جزئیات اصلی را از جمله سطح سقف قیمتی برای هر بشکه بر اساس طیفی از مسائل فنی از سوی اعضای اجرا کننده، تعیین خواهند کرد.

به گفته وزیران دارایی کشورهای عضو گروه هفت، امروز ما اقدام سیاسی مشترک خود را برای نهایی کردن و اجرای ممنوعیت جامع خدماتی که محموله‌های دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان شامل می‌شود، تأیید می‌کنیم.

ارائه خدمات حمل‌ونقل دریایی از جمله بیمه و مسائل مالی تنها در صورتی مجاز خواهد بود که محموله‌های نفتی روسیه در سطح قیمتی یا کمتر از آن خریداری شوند.

اولگ اوستنکو، مشاور ارشد اقتصادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از این طرح استقبال کرد و گفت: انتظار دارد محدوده قیمت ۴۰ تا ۶۰ دلار برای هر بشکه باشد.

وی افزود: این طرح فوق العاده است، این همان موضوعی است که ما به آن نیاز داشتیم تا درآمدهای روسیه را کاهش دهیم.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز جمعه با ۶۶ سنت افزایش به ۹۳ دلار و ۲ سنت به ازای هر بشکه رسید.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی گفت: باید محدودیتی برای صادرات گاز طبیعی روسیه نیز اعمال شود.

یک مقام ارشد خزانه داری ایالات متحده گفت: کشورهای عضو گروه هفت برای نفت خام روسیه و دو مورد دیگر برای فرآورده‌های نفتی محدودیت قیمت دلاری تعیین می‌کند و در صورت لزوم، شرایط بازبینی می‌شود.

وزیران دارایی گروه هفت گفتند: برای نهایی کردن جزئیات به‌موقع تا پنجم دسامبر، زمانی که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات نفت روسیه اعمال می‌شوند، روی این طرح کار خواهند کرد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان و رئیس کنونی واحد مالی گروه هفت، در این باره گفت: سقف قیمت صادرات نفت روسیه برای کاهش درآمدهای روسیه طراحی شده است.

وی افزود: در عین حال، ما می‌خواهیم از افزایش قیمت جهانی انرژی جلوگیری کنیم، این موضوع تورم را در سطح جهانی به حداقل می‌رساند.

کرملین در پاسخ گفت: فروش نفت را به کشورهایی که سقف قیمتی اعمال ‌کنند متوقف می‌کند و این موضوع سبب بی‌ثباتی در بازارهای جهانی می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در این باره به خبرنگاران گفت: ما به سادگی با آنها بر سر اصولی خارج از اصول بنیادی بازار همکاری نخواهیم کرد.

کد خبر 461495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =