ترس از کووید در چین، سکته قیمت نفت/ انتظار برای نفت ۸۵ دلاری

قیمت نفت امروز (دوشنبه، ۲۱ شهریورماه) با توجه به چشم‌انداز محدودیت‌های ناشی از اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا در چین و انتظار بالقوه برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا و اروپا بار دیگر کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت نفت‌خام شاخص برنت پس از افزایش ۴.۱ درصدی جمعه گذشته (۱۸ شهریورماه)، امروز با ۱.۰۱ دلار یا ۱.۱ درصد کاهش تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه به‌وقت گرینویچ، به ۹۱ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت‌خام شاخص وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱.۱۳ دلار یا ۱.۳ درصد کاهش ۸۵.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد، این در حالی بود که در دور قبلی معاملات قیمت این نفت شاخص ۳.۹ درصد افزایش یافته بود.

هفته گذشته پس از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکایش از جمله روسیه (اوپک‌پلاس) مبنی بر کاهش اسمی عرضه، قیمت نفت اندکی افزایش یافته بود، اما با تداوم قرنطینه در چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت‌خام جهان، این افزایش جبران شد.

ممکن است به‌دلیل تداوم سیاست کووید صفر در چین که می‌تواند به در خانه ماندن مردم در فصل تعطیلات و کاهش مصرف سوخت منجر شود، بعد از دو دهه، تقاضای نفت چین برای نخستین بار همچنان در این فصل پایین بماند.

جان رونگ ییپ، استراتژیست بازار در مؤسسه آی‌جی، در این باره عنوان کرد که با تداوم محدودیت‌های ویروسی در چین و تعدیل‌های بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی جهان، همچنان موانع بیشتری در مسیر صعود قیمت نفت وجود دارد.

وی با بیان اینکه نکات منفی در برابر افزایش قیمت نفت از نکات مثبت بیشتر است، قیمت ۸۵ دلار برای هر بشکه نفت شاخص برنت را دور از انتظار ندانست.

در همین حال بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آمریکا آماده افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم می‌شوند؛ موضوعی که می‌تواند ارزش دلار آمریکا را در مقابل سایر ارزهای جهانی بالاتر ببرد و برای سرمایه‌گذاران دلار را در برابر نفت گران‌تر کند.

ویوک‌دار، تحلیلگر بانک کامان‌ولث استرالیا در یادداشتی اظهار کرد: نگرانی برای تقاضا از تأثیر افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم و سیاست کووید صفر چین ناشی می‌شود.

اگرچه با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، امکان بازگشت قیمت نفت وجود دارد، چراکه با اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه که از پنجم دسامبر (۱۴ آذرماه) عملیاتی می‌شود، احتمال سرکوب بیشتر عرضه نفت در بازار بالا می‌گیرد.

گروه هفت، تصمیم دارد برای نفت روسیه سقف قیمتی تعیین کند تا درآمد صادرات پرسود نفت روسیه را به‌دلیل تهاجم به اوکراین محدود کند؛ با این حال در نظر دارد جریان نفت به‌کشورهایی که در شرایط حساس هستند، قطع نشود.

کد خبر 461979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =