ایران به دنبال نقش‌آفرینی و حضور فعال در منطقه است

رئیس‌جمهوری هدف از سفر به ازبکستان را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست و گفت: ایران حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه) پیش از عزیمت به ازبکستان در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس‌جمهوری ازبکستان برای دیدار دوجانبه رسمی و همچنین شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود.

وی هدف از این سفر را تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و عمومیت بخشیدن به چندجانبه‌گرایی دانست و افزود: در گام نخست توسعه سیاست همسایگی توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را در منطقه تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی اثرگذار جمهوری اسلامی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در این مسیر به دنبال آن هستیم بتوانیم زیرساخت‌های موجود در آسیا و در وهله اول در کشورهای همسایه، اعم از قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه ظرفیت‌های دیگر اقتصادی موجود در منطقه را کنار هم قرار دهیم تا بهترین و بیشترین بهره از آنها را در جهت منافع ملت ایران داشته باشیم.

رئیسی روابط دوجانبه با ازبکستان را خوب توصیف کرد و گفت: البته این مقدار از روابط، به‌ویژه در حوزه مبادلات تجاری و اقتصادی کافی نیست. هم‌اکنون روابط و مبادلات تجاری دو کشور در مرز ۵۰۰ میلیون دلار است که در سه دهه اخیر شاید بالاترین سطح باشد، اما هم از نظر مسئولان ازبکستان، هم از نظر همکاران ما در وزارت امور خارجه و بخش‌های اقتصادی کشور، این مقدار کافی نیست و می‌تواند به سطح بسیار بالاتری افزایش یابد.

وی تبادلات تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل‌ونقل و همکاری‌های فرهنگی را از ظرفیت‌ها و زمینه‌های توسعه روابط ایران و ازبکستان برشمرد و اظهار کرد: حوزه تمدنی مشترک دو کشور می‌تواند تأثیر سازنده‌ای در ارتقای سطح روابط دوجانبه داشته باشد. با مذاکرات انجام‌شده میان مقام‌های تهران و تاشکند، تفاهم‌نامه‌هایی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی آماده شده که در این سفر به امضای طرفین خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تأیید ارتقای عضویت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای در نشست قبلی این اتحادیه مهم منطقه‌ای در تاجیکستان افزود: در یک سالی که از تغییر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای سپری شده، لازم بود اسناد این مجموعه مورد بررسی وزارت امور خارجه قرار گیرد که این کار انجام شده و اسناد در دولت به تصویب رسیده است و در حال طی مراحل قانونی خود است.

رئیسی تصریح کرد: یکی از اقدام‌های مهم در این اجلاس، قطعی شدن این اسناد است تا مسیر حقوقی آنها نیز طی شود و به امضای وزیر امور خارجه کشورمان و وزیران خارجه کشورهای عضو برسد.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس شانگهای برگزاری دیدارهایی نیز با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در این نشست برنامه‌ریزی شده است، گفت: برگزاری این دیدارها حتماً به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: در این دیدارها و مذاکرات حتماً درباره مسائل دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و مسائل بین‌المللی گفت‌وگو خواهیم داشت و تلاش خواهیم کرد دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک کنیم تا نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش ارتقا یابد و اثربخش‌تر شده و روابط با کشورهای همسایه هرچه بیشتر تقویت شود.

به گزارش شانا، رئیس‌جمهوری که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود و به‌منظور دیدار رسمی دوجانبه و شرکت در بیست‌ودومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، به ازبکستان سفر کرده است، ساعاتی پیش با استقبال عبدالله نعمتوویچ عارف‌اف، نخست وزیر ازبکستان، ابراهیم عبدالرحمان‌اف، وزیر نوآوری، فاضل‌اف، معاون وزیر امور خارجه، استاندار سمرقند، سفیر و جمعی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند، وارد فرودگاه شهر تاریخی سمرقند شد.

کد خبر 462069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =