پول فروش نفت روزانه دریافت می‌شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع حاصل از فروش نفت به‌روز در اختیار کشور است و بقیه آن هم حداکثر طی یک یا دو ماه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری مهر، مالک شریعتی‌نیاسر درباره وضع فروش نفت کشور از زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده است، اظهار کرد: گزارش وزارت نفت و دیوان محاسبات حاکی از آن است که فروش نفت و دریافت منابع ارزی حاصل از آن تقریباً به روند باثباتی رسیده است.

وی بیان کرد: درست است که در این زمینه هنوز به آن حدی که باید برسیم، نرسیده‌ایم، اما شرایط ما از گذشته بسیار بهتر شده است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: اکنون می‌توانیم با روند تثبیت‌شده‌ای پیش‌بینی کنیم که از محل فروش نفت می‌توانیم چقدر درآمد داشته باشیم. افزون بر این، منابع حاصل از فروش نفت را می‌توانیم در اختیار بگیریم که بیش از ۸۰ درصد آن به‌روز در اختیار کشور است و مابقی آن هم حداکثر در یک یا دو ماه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

شریعتی با بیان اینکه تثبیت شرایط به برنامه‌ریزی دولت و کسانی که با ارز سروکار دارند، کمک می‌کند، ادامه داد: افزون بر این، وضع صادرات و واردات ما می‌تواند مبنای دقیق‌تر و باثبات‌تری پیدا کند. امیدواریم این روند با یک مسیر مناسبی اصلاح شود و بهبود یابد و وضعیت فروش نفت ما از شرایط امروز هم بهتر شود.

وی با اشاره به تفاوت رویکرد دولت روحانی و دولت رئیسی گفت: به‌طور معمول سیاست‌هایی که دولت‌ها اعمال می‌کنند، در رفتار شریکان تجاری آنها اثر می‌گذارد. دولتی که همه برنامه‌ریزی‌هایش مبتنی بر مذاکرات باشد، سبب می‌شود که شریکان تجاری‌اش راه‌های دیگری را دنبال کنند، به آن دولت خیلی اعتماد نکنند و حرف آن دولت را جدی نگیرند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در مقابل، زمانی که دولتی در مقاصد صادراتی و منابع درآمدی و ارزی خود تنوع ایجاد می‌کند، سبب می‌شود کشورهایی که با آنان همکاری می‌کنند، بتوانند اطمینان بیشتری به آن دولت داشته باشند که دولت سیزدهم این‌گونه است.

شریعتی با بیان اینکه تنوع سبد صادراتی و مشتریان و به‌ویژه تثبیت مشتریان با روش‌هایی مانند پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: توجه به‌ روابط همسایگی بسیار مهم است. برای مثال، ما برخی از بدهی‌های خود به کشورهای همسایه را با طلب‌هایمان به یک کشور همسایه دیگر تهاتر و مشکل را حل کردیم. این کارها می‌تواند شرایط تثبیت‌شده‌ای را برای ما فراهم کند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 462095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =