خشنودی رؤسای‌جمهوری ایران و روسیه از توسعه روابط انرژی/ ۸۰ شرکت بزرگ روس در راه ایران

رؤسای‌جمهوری ایران و روسیه از توسعه روابط دو کشور در بخش‌های انرژی، بانکی، حمل‌ونقل زمینی و دریایی و گمرک ابراز خشنودی کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای‌جمهوری ایران و روسیه در  دیدار  امروز (پنجشنبه، ۲۴ شهریورماه) در سمرقند با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشم‌گیر در روابط دو کشور به‌ویژه در عرصه‌های بانکی، حمل‌ونقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خشنودی کردند.

رئیس‌جمهوری ایران در این دیدار همکاری‌های اقتصادی تهران - مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به‌ مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت.

رئیسی با مرور سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات‌کننده و غیرقابل پذیرش است.

وی با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چراکه در عمل خود را محدود کرده‌اند.

افزایش ۸۱ درصدی حجم تجارت ایران و روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو  گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود.

پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو - تهران، از افزایش رفت و آمد مقام‌های اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی و اظهار کرد: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) ۸۱ درصد و در پنج ماهه امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه توافق‌نامه همکاری‌های جدید تهران - مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه به افزایش تعامل‌ها و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره و اظهار کرد: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.

پوتین با تأکید بر اینکه هر آنچه لازم است برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، اظهار کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه روابط دو کشور با حمایت‌ رهبر ایران در حال پیشرفت است، لذا خواهان استمرار این حمایت در آینده نیز هستیم.

کد خبر 462099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =