۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
  • کد خبر: 462102
روابط ایران و چین راهبردی است

رؤسای جمهوری ایران و چین با تأکید بر روابط راهبردی دو کشور درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و تقویت چندجانبه‌گرایی مذاکره کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ رؤسای جمهور ایران و چین صبح امروز (جمعه، ۲۵ شهریورماه) در نخستین دیدار خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در شهر سمرقند ازبکستان درباره مهم‌ترین مسائل مربوط به مناسبات دوجانبه برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کردند.

رئیس‌جمهوری در این دیدار ضمن تبریک روز ملی خلق چین به رئیس‌جمهوری و ملت چین، از مواضع سازنده این کشور در روند عضویت ایران در پیمان شانگهای قدردانی و از نقش‌آفرینی چین برای عضویت ایران در سازمان بریکس استقبال کرد.

رئیسی گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه دشمنی‌ها هرگز متوقف نشده و نمی‌شود و توانسته است مسیر پیشرفت و توسعه خود را ادامه دهد.

وی برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین را نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌های گسترده موجود در زمینه‌های نفت و انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی برای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به بدعهدی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در عمل به تعهدات رفع تحریم تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه مقابل قلدری آمریکا کوتاه نخواهد آمد.

نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز در این دیدار از مواضع مستقل جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرد و گفت: روابط ایران و چین راهبردی است و فارغ از هر تحول بین‌المللی توسعه خواهد یافت.

وی همچنین بر آمادگی کشورش برای استفاده مفید از سازوکارهای تعاملی، به‌ویژه سازوکار تعامل هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تأکید کرد.

شی جین پینگ با اشاره به نقش مهم ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: چین از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس حمایت می‌کند.

در این دیدار همچنین شی جین پینگ به‌صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی برای سفر به چین دعوت کرد.

کد خبر 462102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =