۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴
  • کد خبر: 462526
گزیده‌های نفتی هفته

تداوم دیپلماسی فعال انرژی در توکیو، تبریک وزیر نفت به آتش‌نشان‌ها، افزایش ۱۹ درصدی صادرات گاز ایران در ۵ ماه نخست امسال، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رونمایی از کتاب «جنگ به روایت نفت» را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تداوم دیپلماسی فعال انرژی در توکیو: جواد اوجی و هئیت همراه سه‌شنبه این هفته (سوم مهرماه) برای حضور در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا (AGGPM)، آیین یادبود شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و دیدارهای چندجانبه تهران را به مقصد توکیو ترک کردند. وزیر نفت در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا بیان کرد: بدون همکاری‌های بین‌المللی در کاهش تدریجی انتشار کربن و در صورت تداوم رویکرد تهاجمی کنونی در توجه نکردن به منافع تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی در فرآیند گذار انرژی، بی‌تردید جهان در دهه‌ آینده با بحران امنیت عرضه و دسترسی به انرژی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه سفر خود، در حاشیه آیین یادبود شینزو آبه، نخست‌وزیر فقید ژاپن در گفت‌وگو با شبکه دولتی کشور ژاپن (NHK) با بیان اینکه ایران بدون انتظار برای بازگرداندن توافق، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش می‌کند، گفت: ایران صددرصد آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی‌ را دارد.

وزیرنفت همچنین دیدارهای فشرده‌ای را با شرکت‌های مهم ژاپنی و وزیران اقتصادی، امور خارجه، دارایی و صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن، همسو با دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم در ژاپن داشت؛ اوجی چهارشنبه این هفته هم در دیدار با نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با اعلام آمادگی کامل وزارت نفت ایران برای همکاری با شرکت‌های ژاپنی بیان کرد: ایران می‌تواند نقش مهمی در تأمین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند. وی همچنین در دیدار با یوشیماسا هایاشی، وزیر امورخارجه ژاپن بر توسعه همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس: طی این هفته همزمان با هفته دفاع مقدس، آیین گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد؛ علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این آیین گفت: مردانگی و شجاعت برادران شرکت نفت در دفاع مقدس کمتر از رزمندگان خط مقدم نبود. علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز در این آیین اظهار کرد: اگر اقدام به روایت مستند و مستندسازی از نفت در دوران دفاع مقدس نشود، نمی‌توان انتظار داشت که روایت‌های هنری بر آن سوار شوند.

در آیین گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس، با اهدای لوح سپاس از رزمندگان صنعت نفت در این دوران تجلیل و از کتاب «جنگ به روایت نفت» رونمایی شد.

تبریک به آتش‌نشان‌ها: وزیر نفت همزمان با روز ملی آتش‌نشانی در پیامی با تبریک این روز به تمامی آتش‌نشانان کشور تأکید کرد: تضمین تولید پایدار و تداوم عملیات ایمن در صنعت نفت، مستلزم مدیریت مخاطرات فرآیندی و نهادینه شدن اصل«پیشگیری قبل از وقوع» است.

قیمت نفت: قیمت سبد نفتی اوپک روز پنج‌شنبه (ششم مهرماه) با افزایش بیش از ۲ دلاری از ۹۲ دلار گذشت سنتی از ۹۰ دلار گذشت، قیمت نفت خام شاخص برنت و وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز ظهر روز جمعه (هشتم مهرماه) به‌ترتیب ۸۸ دلار و ۱۳ سنت و ۸۰ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر بشکه بود.

انتصاب‌ها: مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز این هفته در احکامی جداگانه حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران و و میرسعید سیدمتین، مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل را منصوب کرد.

سایر اخبار: وزارت نفت پیشرو در شفافیت صدور مجوزهای کسب‌وکار، نیاز صنعت پتروشیمی به سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، افزایش ۶۶ درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ازبکستان، افزایش ۱۹ درصدی صادرات گاز ایران در ۵ ماه نخست ۱۴۰۱، مصرف بیش از ۱۰۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۱، انجام توافق‌های اولیه با ازبکستان برای افزایش تجارت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، افزایش ۱۳ درصدی گازرسانی به صنایع در ۵ ماه نخست امسال از دیگر اخبار در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان تحول صنعت گاز در نیمه نخست امسال قرار گیرید، پیشنهاد می‌شود گزارش صفر تا صدِ عملکرد صنعت گاز در نیمه نخست ۱۴۰۱ را بخوانید.

کد خبر 462526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =