۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر: 462689
بیانیه پایانی سی‌وسومین نشست اوپک و متحدانش

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای در سی‌وسومین نشست خود با توجه به شرایط کنونی بازار نفت و دورنمای مبهم اقتصاد جهانی تصمیم گرفتند تولیدشان را از ماه نوامبر ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش دهند.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، چهل‌وپنجمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک (JMMC) و سی‌وسومین نشست وزیران اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس چهارشنبه، ۱۳ مردادماه (پنجم اکتبر ۲۰۲۲) به‌صورت حضوری در دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین برگزار شد.

اعضای اوپک‌پلاس در این نشست با توجه به دورنمای نامشخص اقتصاد جهانی و  بازار نفت تصمیم گرفتند:

۱. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. مدت زمان بیانیه همکاری کشورهای اوپک و داوطلب غیراوپک (Declaration of Cooperation) تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ تمدید شود.

۳. از نوامبر ۲۰۲۲ برای کشورهای عضو اوپک و غیراوپک طبق جدول پیوست، تولید کلی را ۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سطوح تولید مورد نیاز در ماه اوت ۲۰۲۲ کاهش دهند.

۴. تعدیل پایه مصوب در نوزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را مجدداً تأیید کردند.

۵. تناوب نشست‌های ماهانه را طوری تنظیم کنند که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) هر دو ماه یکبار تشکیل شود.

۶. اجلاس وزیران اوپک و متحدانش (ONOMM) را هر شش ماه یکبار مطابق با نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده عادی اوپک برگزار کنند.

۷. این اختیار به JMMC اعطا شود تا نشست‌های بیشتری را برگزار کند یا در هر زمان که لازم دید، درخواست برگزاری نشست وزیران اوپک و متحدانش برای رسیدگی به تحولات بازار را داشته باشد.

۸. ضرب‌الاجل برنامه جبران کشورهایی را که نتوانسته‌اند به تعهدات خود طبق اعلامیه همکاری عمل کنند تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳ تمدید کنند. برنامه‌های جبرانی باید مطابق با بیانیه پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک ارائه شود.

۹. اهمیت حیاتی پایبندی به بیانیه همکاری کشورهای اوپک و داوطلب غیراوپک به‌طور کامل را تکرار کردند.

۱۰.  سی‌وچهارمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را در تاریخ چهارم دسامبر ۲۰۲۲ برگزار کنند.

کد خبر 462689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =