ایران ظرفیت‌ مناسبی برای صدور و سوآپ نفت و گاز دارد

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ایران ظرفیت‌های مناسبی برای صدور و سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی به بازارهای مختلف منطقه و جهان دارد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محمد مخبر امروز (پنجشنبه، ۱۴ مهرماه) در دومین همایش اقتصادی خزر در مسکو با قدردانی از فدراسیون روسیه برای میزبانی این رویداد اظهار کرد: امیدوارم این همایش، برکات و نتایج نویدبخشی را برای مردم کشورهای ساحلی دریای خزر، همچنین برای دولت‌ها و ملت‌های پیرامونی که به هر نحوی دارای ارتباط و پیوستگی تجاری و اقتصادی با این پهنه آبی ارزشمند هستند، به همراه داشته باشد.

وی  افزود: این همایش به‌عنوان ابتکاری بسیار خوب و سازنده سبب تقویت دوستی، همبستگی و همکاری پنج‌جانبه میان کشورهای ساحلی دریای خزر خواهد شد و به‌عنوان سکوی مهم، فرصت مغتنمی را برای بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای ساحلی و حتی برای کشورهای غیرساحلی این دریا فراهم می‌کند تا همه بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر برای توسعه، پیشرفت و رفاه مردم منطقه و ملت‌هایمان بهره‌مند شویم.

دولت سیزدهم به‌دنبال همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: دریای خزر به‌عنوان میراث مشترک و کانون پیوند میان ما، زمینه بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف میان کشورهای ساحلی این دریا فراهم کرده است.

مخبر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همسو با سیاست خارجی دولت سیزدهم، به‌دنبال گسترش همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه به‌ویژه با کشورهای ساحلی دریای خزر است و با توجه به موقعیت ژئوپولتیکی و ژئواقتصادی خود به‌عنوان محل اتصال دریای خزر به کرانه‌های جنوبی و آب‌های گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، برای ایجاد تحرک در همکاری‌های‌اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر عزم جدی دارد.

وی ادامه داد: به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای ساحلی، دستیابی به منافع مشترک اقتصادی، روان‌سازی حمل‌ونقل و ترانزیت ترکیبی و رونق تجارت درون‌منطقه‌ای و میان‌منطقه‌ای در حوزه خزر، پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی را مطرح می‌کند.

کمیته همکاری نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود

معاون اول رئیس‌جمهوری با این پیشنهاد که برای توسعه همکاری‌های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر، دستورعمل خاص تدوین و اجرایی شود، مانند کاری که جمهوری اسلامی ایران با بعضی از کشورهای ساحلی شروع کرده است، افزود: امروزه تقویت هرچه بیشتر کریدور حمل‌ونقل شمال - جنوب که شامل همکاری سه‌جانبه ریلی جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از طرف دیگر می‌شود، موضوعی جدی است و سبب تحکیم همکاری‌ها بین کشورهای ساحلی و غیرساحلی دریای خزر می‌شود.

مخبر با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جغرافیایی و دارا بودن منابع و ذخایر بالقوه و بالفعل انرژی و معدنی، از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای صدور و سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی به بازارهای مختلف منطقه و جهان برخوردار است، گفت: در این زمینه در سال گذشته، خوشبختانه تجربه‌ خوب ازسرگیری سوآپ نفت و گاز از طریق ایران با برخی کشورهای ساحلی را داشته‌ایم. این قبیل همکاری‌ها با دیگر کشورهای ساحلی نیز قابل گسترش است. برای توسعه همکاری‌ها در این بخش، پیشنهاد می‌کنیم کمیته همکاری نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها و تحریم‌های گسترده ۴۰ ساله موفق شده است در سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز، برق و ایجاد شهرهای پتروشیمی در ساحل‌ دریا، انتقال آب از دریا و ایجاد شبکه راه‌آهن پرسرعت، کاهش تورم و مثبت شدن تراز تجاری پس از سال‌ها گام‌های بلندی بردارد و با سرمایه‌گذاری در بخش ترانزیت با ایجاد ۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن می‌تواند کشورهای حاشیه دریای خزر را از یک طرف به اروپا و از طرف دیگر به مدیترانه متصل کند.

کد خبر 462693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =