اروپا برای سازوکار قیمت‌گذاری گاز به اجماع رسیده‌ است

وزیر انرژی اسپانیا از نزدیک شدن به اجماع درباره سازوکار قیمت‌گذاری برای گاز طبیعی در اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترزا ریبرا اعلام کرد: سران کشورهای اروپایی در نشست روز جمعه (۱۵ مهرماه) در پراگ درباره سازوکار قیمت‌گذاری برای گاز طبیعی در اتحادیه اروپا که جایگزینی برای معیار کنونی خواهد بود و قیمت‌ها را محدود می‌کند، به اجماع نزدیک شدند.

سران کشورهای اروپایی به‌منظور چگونگی مبارزه با افزایش قیمت انرژی ناشی از تنش‌های مسکو و کی‌یف با یکدیگر ملاقات کردند.

اتحادیه اروپا امیدوار است ظرف دو هفته بر سر اصلاح بازار برق با هدف کاهش تأثیرگذاری قیمت گاز بر سیستم‌های تولید برق به توافق‌ برسد.

این پیشنهادها شامل اعمال سقف برای قیمت گاز است که بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا هم حامی آن هستند، اما دانمارک، آلمان و هلند با این طرح مخالف و در عین حال نگران‌اند که خرید گاز مورد نیاز اقتصاد آنها را دشوار و هرگونه انگیزه برای کاهش مصرف را محدود می‌کند.

وزیر انرژی اسپانیا به رویترز گفت: مخالفان سقف گاز باید بپذیرند که اروپا با فاجعه روبه‌روست.

ریبرا گفت: سران در حال حرکت به سمت اجماع درباره قیمت شاخص جایگزین برای قیمت شاخص تی‌تی‌اف هستند که می‌تواند به‌طور مؤثر اختلاف‌ها را برطرف کند.

وی افزود: شاخص تازه سبدی از شاخص‌ها خواهد بود که به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد سازوکاری داشته باشیم که به روشی انعطاف‌پذیر سازگار باشد و این قیمت ثابت مطلق نیست.

شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند به‌عنوان معیاری برای تحویل گاز با خط لوله و گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) به اروپا استفاده شده است، اما تغییر چشم‌انداز عرضه پس از درگیری اوکراین، این شاخص را دچار چالش کرده است.

در همین حال، اورسولا فن‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا به‌تازگی در نامه‌ای به رهبران اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد تا زمانی که کمیسیون روی شاخصی جایگزین کار می‌کند، سقف قیمتی موقت را در نظر گیرند.

کد خبر 462843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =