احتمال افزایش ۶ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به الگوی مصرف بخش خانگی و تجاری در ۶ ماه نخست سال، از پیش‌بینی افزایش ۶ درصدی گاز در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا جولایی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۹ مهرماه) در میزگرد علمی - تروجی (آموزشی) با عنوان «چالش‌های مدیریت تأمین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال و راه‌های برون‌رفت از آن» در محل مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره سقف تولید و مصرف نسبت به پارسال گفت: پیش‌بینی می‌شود منابع تولیدی شرکت ملی گاز ایران و پالایشگاه‌ها همچون سال قبل محقق شود و حدود یک میلیارد مترمکعب در روز باشد.

وی افزود: مصرف نیز به‌شدت تابع بخش خانگی و تجاری است. برای نمونه پارسال در این بخش رکورد مصرف ۷۲۰ میلیون مترمکعب در روز هم ثبت شد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تشریح کرد: باید ببینیم وضع سرما و مصرف در بخش خانگی چقدر خواهد بود تا مقدار مصرف در بقیه بخش‌ها تنظیم و گاز را برای مبادی مصرف ارسال کنیم، اما پیش‌بینی اولیه ما بر این اساس است که با توجه به افزایش ۶ درصدی مصرف در فصل گرم، همین اتفاق در نیمه دوم سال نیز تداوم داشته باشد و با توجه به میانگین مصرف روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعبی پارسال در بخش خانگی و تجاری در فصل سرد، مقدار ۶ درصدی به آن افزوده شود که با توجه به منابعی که در اختیار داریم، باید برنامه‌ریزی برای تأمین گاز مورد نیاز انجام شود.

جولایی درباره احتمال قطعی گاز در صورت افزایش مصرف گفت: درباره قطعی گاز نمی‌توان رقمی ارائه کرد؛ هر زمان که شبکه کشش نداشته باشد و در واقع هر وقت مصرف از تولید جلو بیفتد آن زمان دچار مشکل می‌شویم و باید با توجه به‌ اولویت تأمین گاز بخش خانگی، با مدیریت مصرف بخش صنایع برای تأمین پایدار بخش خانگی اقدام کنیم.

وی درباره اولویت تأمین گاز در بخش نیروگاهی نیز تصریح کرد: درباره مصرف بخش نیروگاهی نیز اگر نیروگاه‌ها را در مصرف محدود کنیم، باید فرآورده را برای خوراک جایگزین کرد بنابراین نمی‌توان مصرف گاز نیروگاه‌ها را به صفر رساند از این رو اگر مصرف از پیش‌بینی فراتر رود، ممکن است در نقاط انتهایی شبکه دچار افت فشار و قطعی گاز شویم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره تصمیم برای واردات گاز نیز گفت: برای واردات مذاکراتی در حال انجام و وزیر نفت با طرف‌های دیگر در حال مذاکره است که به محض نتیجه بخش‌بودن، اطلاع‌رسانی می‌شود و با توجه به مذاکرات خوب امیدواریم اتفاق‌های خوبی برای واردات بیفتد.

کد خبر 462915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =