رئیسی: برای ازسرگیری سوآپ نفتی بین ایران و قزاقستان توافق شد

رئیس‌جمهوری گفت: گرچه از حدود ۱۰ سال پیش روند سوآپ نفت بین ایران و قزاقستان آغاز شده بود، اما در ادامه به‌دلیل مشکلاتی متوقف شد و اکنون در سفر به این کشور توافق در این باره به دست آمد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه (۲۱ مهرماه) در بازگشت از سفر دو روزه به قزاقستان در تشریح دستاوردهای این سفر  گفت: اجلاس سیکا با ۲۸ عضو دائم از شرق تا غرب آسیا گسترده شده است و به‌عنوان سازوکاری مهم در همگرایی، همکاری و امنیت آسیا نقش ایفا می‌کند.

وی اولویت توسعه روابط با همسایگان و تقویت همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیام حضور هیئت ایرانی در نشست قزاقستان دانست و افزود: در این اجلاس، تأکید داشتیم که امنیت منطقه باید حتما درون‌زا باشد و دخالت قدرت‌های بیرونی نه‌تنها راه‌حل مشکل نیست، بلکه بر مشکلات دیگر می‌افزاید.

رئیس‌جمهوری با اشاره به فصل تازه روابط ایران و قزاقستان در دولت سیزدهم تصریح کرد: آنچه در دیدار با مسئولان قزاقستان بر آن تأکید شد، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود و در گام نخست مقرر شد رقم تجارت دو کشور به ۳ میلیارد دلار برسد که این هدف اقتضا می‌کند مسئولان و فعالان اقتصادی کشور برای تحقق این مهم تلاش خود را مضاعف کنند.

رئیسی موضوع از سرگیری سوآپ نفتی را از دیگر توافق‌ها بین ایران و قراقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: گرچه از حدود ۱۰ سال پیش این روند آغاز شده بود، اما در ادامه به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که در این سفر برای ازسرگیری سوآپ نفتی توافق شد.

وی تبادلات پولی و ارزی را از دیگر محورهای مطرح شده اعلام و اظهار کرد: لغو روادید ۱۴ روزه از طرف ایران و قزاقستان هم زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل شرایط برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

رئیس‌جمهوری به بحث و گفت‌وگو پیرامون همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت با کشورهای شرکت کننده در اجلاس سیکا اشاره کرد و گفت: در این باره با مقام‌های قطری هم دیدار و گفت‌وگویی شد که با توجه به روابط همسایگی و تاکید مسئولان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات به خود قطر و نیز کشورهای ثالث توافق شد.

کد خبر 462993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =