مذاکرات تهران و مسکو برای توسعه و صادرات ال‌ان‌جی

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت ایران که برای حضور در همایش هفته انرژی روسیه در مسکو به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک از برگزاری مذاکرات با بعضی از شرکت‌های خصوصی روسیه و اظهار تمایل این شرکت‌ها برای همکاری برای تولید ال‌ان‌جی در حجم پایین در ایران خبر داد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

درباره توافق شرکت ملی نفت ایران با گازپروم توضیحاتی ارائه دهید؟

همکاری‌های ما با گازپروم در نقشه راهی بلندمدت تنظیم و ۶ کارگروه فرعی با گازپروم برای پیگیری نقشه راه تشکیل شده است. تبادل اطلاعات در ۶ میدان نفتی و دو میدان گازی با گازپروم آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم به‌زودی طرح جامع توسعه این میدان‌ها را تدوین کنیم و وارد فاز قراردادی شویم. امیدواریم تا پایان امسال (۱۴۰۱) قراردادها بسته شوند، البته این موضوع به جدیت طرف‌ها نیاز دارد. مسائل متنوعی با گازپروم از جمله در حوزه ال‌ان‌جی، تحقیق و توسعه میدان‌های نفت و گاز در حال پیگیری هستند که به نظر ما این همکاری راهبردی است و به مراقبت، صیانت و پیگیری جدی نیاز دارد.

آیا درباره خط لوله انتقال گاز به پاکستان و احتمالاً عمان هم صحبتی مطرح شده است؟

این دو خط لوله از مسائل مورد علاقه ماست و متوجه شدیم روس‌ها نیز علاقه دارند در این دو بخش کار کنند. مذاکرات خوبی با عمانی‌ها داشتیم، با پاکستانی‌ها هم مراودات و گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. زیرساخت‌های ایران برای صادرات گاز به عمان و پاکستان آماده است و نیازمند پیگیری و جدیت در طرف‌های دیگر است. اگر روس‌ها هم تمایل داشته باشند در این بخش‌ها کار کنند که ما هم متوجه شدیم این موضوع مطرح است، می‌توانیم همکاری سه‌جانبه میان ایران، روسیه و پاکستان یا عمان شکل دهیم تا صادرات گاز از مسیر شمال به جنوب راه‌اندازی شود.

وزیر نفت ایران هفته گذشته نکاتی را درباره علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در پروژه ال‌ان‌جی در ایران مطرح کرد، این موضوع به کجا رسیده است؟

دو طرح بزرگ ال‌ان‌جی در ایران داریم که در واقع یک کارخانه بزرگ با دو ردیف عملیاتی ۵ میلیون تنی به نام ایران ال‌ان‌جی هست که متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز این دو کارخانه در حالی که پول آنها پرداخت شده، از سوی اروپایی‌ها مسدود شده است. اگر این تجهیزات دریافت شوند ما می‌توانیم این کارخانه‌ها را راه‌اندازی و ال‌ان‌جی صادر کنیم. در خصوص همکاری ایران و روسیه درباره ال‌ان‌جی، روسیه نیز دارای فناوری در این بخش است و مذاکراتی نیز با برخی شرکت‌های خصوصی روسیه در بخش ال‌ان‌جی انجام و برای تولید در حجم پایین اظهار تمایل نیز شده است و ما نیز برای کار در حوزه ال‌ان‌جی بسیار علاقه‌مند هستیم. تأسیسات، زمین و خوراک ارزان در اختیار سرمایه‌گذاران بخش ال‌ان‌جی قرار می‌دهیم تا بتوانند این محصول را در شرایط بازار جهانی که اکنون مانند طلا می‌ماند، تولید کنند و این فرصتی بی‌نظیر است و ایران به سرمایه‌گذاران روسیه برای ارائه تسهیلات لازم در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.

نقش ایران در امنیت انرژی اروپا چگونه است و آیا قصد صادرات انرژی به اروپا را دارد؟

اروپایی‌ها با پیروی از آمریکا به خود ضربه زدند و اکنون با اقدام‌های یکجانبه و تحریکاتی که در منطقه و ایران انجام می‌دهند، کار را برای خودشان مشکل‌تر می‌کنند. اروپایی‌ها از یک سو اجلاس کاپ برای مسائل زیست محیطی برگزار می‌کنند و از سوی دیگر  به علت اقدام‌های خود مجبورند زغال‌سنگ بسوزانند و محیط‌زیست را آلوده کنند.

ایران یک بازیگر قدرتمند در بازار انرژی است و اگر اروپایی‌ها به انرژی ما نیاز داشته باشند که دارند و به کار با ایران علاقه داشته باشند می‌توانیم با آنها مذاکره کنیم، اما تجربه اخیر نشان داده است اروپایی‌ها دنباله‌رو آمریکایی‌ها هستند و استقلال رأی ندارند و نمی‌شود خیلی روی آنها حساب باز کرد. ما بازارهای بزرگی در منطقه پیرامون خود داریم که اگر بتوانیم همین بازارها را توسعه بدهیم در گام نخست، برای ما اولویت بیشتری دارند. اروپایی‌ها هم باید برای امنیت انرژی خود فکری کنند و هم بتوانند به یک تعامل سازنده با ایران و روسیه برسند.

کد خبر 463014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =