تأمین و تضمین خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی در دهه‌های آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: با توجه به ذخایر نفت و گاز در کشور، می‌توان خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران را در دهه‌های پیش رو تضمین و تأمین کرد که این موضوع ضمانتی برای حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی در دیدار با دیمیتری کلتسوف، سفیر کشور بلاروس و ولادیمیر سیزوف، معاون کنسرن دولتی «بلنفتخیم» اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به زیرساخت‌های مطلوب، آمادگی کامل دارد در زمینه تأمین محصولات پتروشیمی، مواد اولیه، کاتالیست، دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز بلاروس با این کشور همکاری کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن با تولید ۵۰۰ گرید انواع محصول پلیمری و شیمیایی است، گفت: حجم صادرات صنعت پتروشیمی ایران پارسال حدود ۲۵ میلیون تن بود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در انواع زنجیره‌ ارزش و تکمیلی افزایش یابد.

شاهمیرزایی با مثبت ارزیابی کردن ظرفیت‌های مشترک همکاری با بلاروس ادامه داد: زمینه‌های مختلفی برای همکاری‌ها به‌ویژه در صنعت پتروشیمی وجود دارد و باید هم‌زمان با تداوم رایزنی‌ها، برای تقویت روابط دوجانبه تلاش کرد.

تشکیل کمیته‌های تخصصی

وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته‌های تخصصی میان کنسرن دولتی «بلنفتخیم» بلاروس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌توان در بخش‌های مختلف زمینه‌های همکاری مشترکی را نهایی کرد.

معاون وزیر نفت اظهار کرد: با توجه به برآورد ذخایر نفت و گاز طبیعی موجود در کشور، می‌توان خوراک مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران را در دهه‌های آینده تضمین و تأمین کرد که این امر ضمانتی برای حضور سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای است.

شاهمیرزایی افزود: هاب‌های جدید پتروشیمی در مناطق چابهار، فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه انرژی‌بر پارسیان، همچنین منطقه جاسک که پتروپالایشگاه‌ها در آن منطقه توسعه خواهند یافت، می‌توانند میزبان سرمایه‌گذاران باشند.

فصل تازه همکاری‌های ایران و بلاروس

ولادیمیر سیزوف، معاون کنسرن دولتی «بل نفت خیم» بلاروس نیز در این دیدار به زمینه‌های مختلف همکاری‌های آتی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برای همکاری‌ها محدودیتی وجود ندارد و شرکت‌های عضو این کنسرسیوم می‌توانند نیازهای خود را با محور شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق شرکت‌های ایرانی تأمین کنند.

وی افزود: هشت شرکت عضو این کنسرسیوم آمادگی دارند با نهایی کردن مذاکرات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فصلی تازه از روابط میان دو کشور و به‌طور مشخص صنعت پتروشیمی را آغاز کنند.

کد خبر 463019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =