گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره ناترازی تولید و مصرف گاز قرائت شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوع خود را درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مالک شریعتی‌نیاسر در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور را قرائت کرد.  

وی گفت: براساس گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، ایران با حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب در مجموع حدود ۱۶ درصد ذخایر اصلاح شده گاز طبیعی در جهان را در اختیار دارد. بر همین اساس از دهه ۷۰ شمسی تاکنون این منبع غنی در بخش‌های مختلف استفاده شده است و پس از سه دهه تلاش بی‌وقفه مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با پشت سر گذاشتن تحریم‌های همه‌جانبه صنعت نفت و گاز به‌عنوان اصلی‌ترین حامل انرژی در کشور بهره‌برداری می‌شود، به‌نحوی که هم‌اکنون ۷۵ درصد از سبد انرژی کشور به گاز طبیعی اختصاص یافته است و این مسئله امنیت راهبردی صنعت نفت و گاز را نشان می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تلاش مضاعف و توسعه همه‌جانبه صنعت گاز، ضمن حفظ قدرالسهم کشور در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی، وابستگی کشور از سوخت مایع به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته، به‌گونه‌ای که گاز به‌عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه‌ریزی توسعه و پیشرفت کشور مورد توجه قرار گرفته است.

شریعتی‌نیاسر اظهار کرد: از یک سو منابع فراوان قابل استحصال گاز طبیعی و توسعه آن سبب شده است تا در دو دهه گذشته عرضه گاز طبیعی به‌منظور تأمین نیاز کشور به‌طور میانگین سالانه ۷ درصد افزایش یابد، اما در سوی مقابل برنامه‌ریزی مناسبی برای مهار رشد افسارگسیخته تقاضا و مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف کشور نشده است.

وی گفت: با وجود آنکه ما رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان را داریم، اما با توجه به آغاز افت فشار در مخازن گازی میدان پارس جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. این موضوع در سال‌های اخیر به‌ویژه در فصول سرد سال با افزایش تقاضای بخش خانگی برای گرمایش ایجاد می‌شود، به‌نحوی که تنها در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره با ارزش ۵ میلیارد دلار برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها سوزانده شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: هم‌اکنون با وجود کاهش و قطع گاز در بخش‌های مختلف صنعت، در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته اعمال خاموشی در صنایع و بخش‌های خانگی محتمل است.

کد خبر 463167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =