مقاومت قیمت نفت در برابر افزایش با وجود کاهش عرضه

قیمت‌های دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی در پی افت ارزش دلار آمریکا و کاهش عرضه در بازارهای جهانی نفت خام افزایش یافت، اما نگرانی‌های درباره تقاضای سوخت چین همچنان مانع افزایش خیره‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۲۶ مهرماه) به‌دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و مشکلات مربوط به عرضه این کالای راهبردی افزایش یافت، هرچند با تداوم سیاست سخت‌گیرانه چین برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن کاهش تقاضای سوخت این کشور، افزایش قیمت‌ها محدود بود.

قیمت نفت خام در ساعت ۶ و ۳۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۸۲ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۴۴ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) با ۸۶ سنت یا ۱.۰ درصد افزایش، ۸۶ دلار و ۳۲ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

شاخص دلار آمریکا که ارزش این ارز را در برابر ۶ همتای اصلی خود از جمله پوند اندازه‌گیری می‌کند به پایین‌ترین حد خود از ششم اکتبر رسیده است.

دلار ضعیف‌تر، نفت را برای خریداران با دیگر ارزها، ارزان‌تر می‌کند و احتمال خرید آنها را افزایش می‌دهد.

تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد ریسرچ در یادداشتی اعلام کردند که پس از تصمیم ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس برای کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، مشاهده شد که سرمایه‌گذاران موقعیت‌های خرید خود را در معاملات آتی افزایش دادند.

در همین حال، انتظارها مبنی بر اینکه چین برای کمک به اقتصاد خود که به‌دلیل محدودیت‌های کرونا دچار مشکل شده است، به سیاست پولی انبساطی پایبند بماند، از قیمت نفت حمایت کرد.

بانک مرکزی چین روز دوشنبه (۲۵ مهرماه) وام‌هایی با سررسید میان‌مدت را لغو کرد و نرخ بهره اصلی خود را برای دومین ماه بدون تغییر نگه داشت.

تینا تانگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز در این باره گفت: با این حال، چشم‌انداز تقاضای سوخت چین پس از تأخیر در انتشار شاخص‌های اقتصادی بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشت.

کد خبر 463228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =