آغاز گام دوم طرح سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین در شرکت نفت و گاز اروندان

دستاوردهای طرح سبک‌سازی نفت‌خام فوق‌سنگنین در شرکت نفت و گاز اروندان بررسی و گام دوم این طرح آغاز شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در نشست مشترک مدیران شرکت نفت و گاز اروندان و مدیران پژوهشگاه صنعت نفت در منطقه عملیاتی دارخوین ضمن ابراز خرسندی از سطح همکاری‌ها با پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ابلاغیه و دستورعمل تازه وزیر نفت به پژوهشگاه صنعت نفت و رویکرد جدید توجه به موضوع پژوهش در دولت سیزدهم، وظایف این سازمان را وسیع‌تر و مسئولیت آن را بیشتر کرده است و از آنجایی که اکتفا به تفاهم‌نامه‌ها برای حصول به‌ نتیجه عملی جوابگو نیست، این ابلاغیه مهم و تعیین چارچوب‌های مأموریتی، مسیر امضای قرارداد با پژوهشگاه صنعت نفت را برای شرکت‌های کارفرمایی از جمله شرکت نفت و گاز اروندان، از لحاظ حقوقی و مالی بسیار تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به موفقیت طرح پایلوت‌سازی نفت فوق‌سنگین شرکت نفت و گاز اروندان در پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: ما در سه حوزه مخزن، چاه و تأسیسات روزمینی به‌دنبال رفع نیازمندی‌های خود، ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری بیشتر هستیم و با افزایش ارتباط و سطح همکاری‌ها، بر اساس اولویت‌بندی صورت مسئله‌ها را به پژوهشگاه صنعت نفت ارائه و از ظرفیت‌های این مجموعه ارزشمند استفاده کنیم.

در ادامه عیسی نویری، رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان، با اشاره به تدوین نقشه‌راه توسعه فناوری شرکت نفت و گاز اروندان اظهار کرد: طرح‌های مختلف نباید در سطح مطالعاتی باقی بماند، بلکه باید با رویکرد عمل‌گرایانه جدید، رسیدن به مرحله اجرایی و صنعتی طرح‌ها و به میدان عمل آوردن فناوری‌های نو هدف‌گذاری شود که از نمونه‌های خوب آن می‌توان به طرح پایلوت سبک‌سازی نفت‌خام فوق‌سنگین اشاره کرد.

وی افزود: پس از حصول نتایج مثبت طرح مطالعاتی و پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین شرکت نفت و گاز اروندان در پژوهشگاه صنعت نفت، فاز دوم این طرح با آغاز مرحله امکان‌سنجی و اجرای سوپر پایلوت در منطقه نفتی آزادگان در دستور کار قرار دارد.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: هم‌زمانی تولید نفت سبک تا فوق‌سنگین در شرکت نفت و گاز اروندان صورت مسئله‌های متنوعی را ایجاد می‌کند که مستلزم توسعه و استفاده از فناوری در اشکال مختلف است و امیدواریم پیشنهادها و طرح‌های همکاری مطابق چالش‌های امروز تولید و با قابلیت اجرایی و صنعتی‌شدن باشند، زیرا در حوزه میان‌دستی کارهای انجام‌نشده فراوان وجود دارد و مسیر خوبی برای حرکت متصور هستیم.

در ادامه این نشست عظیم کلانتری‌اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور، با اشاره به بازدید اخیر نیم‌روزه مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از پردیس‌های مختلف این پژوهشگاه، به بیان توانمندی‌های این پژوهشگاه و دستاودهای آن پرداخت و اظهار کرد: با توان علمی موجود در پژوهشگاه در هر جایی که کارفرمایی به‌صورت مشخص و با تمرکز بر فناوری خاصی استمرار داشت و با جدیت ادامه دادیم، نتیجه گرفتیم.

وی با معرفی چند طرح موفق این پژوهشگاه که در صنعت نفت اجرایی و به ایجاد ارزش منجر شده است، افزود: رویکرد جدید پژوهشگاه صنعت نفت این است که به جای مرز تکنولوژی، روی مرز نیازهای امروز تولید در کشور متمرکز شود که در این مسیر در خیلی از بخش‌ها مستقیم نیازها را برطرف کردیم و در بسیاری از بخش‌ها نیز مایلیم در جایگاه مدیریت فناوری ایفای نقش کنیم و به‌عنوان یک مترجم زبان صنعت نفت، میان شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدی باشیم.

در ادامه این نشست، دستاوردها و نتایج حاصل طرح پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین تشریح و توانمندی‌های مختلف پژوهشگاه صنعت نفت در پردیس‌های سه‌گانه بالادستی، پایین‌دستی و انرژی و محیط زیست معرفی شد.

در پایان این نشست مدیران و رؤسای شرکت نفت و گاز اروندان به بیان و ارائه چالش‌ها و نیازهای اولویت‌دار حوزه‌های مختلف عملیاتی و تولیدی خود پرداختند.

کد خبر 463324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =