مصرف گاز اروپا به‌دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش یافت

داده‌های اخیر اداره آمار اتحادیه اروپا نشان داد که مصرف گاز این منطقه در ماه‌های اوت و سپتامبر کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داده‌های اخیر اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، نشان داد به‌دلیل کاهش تولید صنایع در واکنش به افزایش قیمت‌های گاز و عرضه اندک از سوی روسیه، مصرف گاز اروپا در ماه‌های اوت و سپتامبر کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های یورواستات، مجموع مصرف گاز در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ماه اوت در مقایسه با میانگین این ماه در پنج سال گذشته ۱۴ درصد و در ماه سپتامبر ۱۵ درصد کاهش یافته است.

با توجه به تقاضای اندک برای سیستم‌های گرمایشی گازسوز در فصل تابستان، مصرف گاز در صنایع و در برخی موارد بخش برق نیز کاهش یافت که دلیل آن افزایش قیمت‌های گاز به بالاترین سطح به‌دنبال اقدام روسیه برای کاهش عرضه به اروپا پس از درگیری‌های این کشور و اوکراین بود.

سیمون تالیاپیترا، کارشناس بلندپایه اندیشکده بروگل گفت: در حقیقت صنایع در حال تعطیل شدن یا کاهش قابل‌توجه مصرف گاز خود هستند. اثرات بلندمدت این تعطیلی‌ها بر واحدهای صنعتی اروپا هنوز مشخص نیست.

قیمت بالای گاز سبب تعطیلی موقت کارخانه‌های فولاد، ذوب و تولیدکنندگان سیمان در سراسر اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر شده است. تولیدکنندگان کود شیمیایی اروپا نیز در ماه اوت بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت خود را کاهش دادند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه توافق کردند که به‌طور داوطلبانه تقاضای گاز خود را از ماه اوت ۱۵ درصد کاهش دهند زیرا به‌دنبال کاهش عرضه گاز از سوی روسیه، تلاش می‌کردند ذخایر گاز خود را تکمیل و برای فصل زمستان سوخت ذخیره کنند.

هم‌اکنون تکمیل ۹۴ درصدی ذخایر گاز اتحادیه اروپا و دمای غیرمعمول ملایم هوا سبب کاهش قیمت گاز در هفته‌های اخیر شده است؛ هر چند قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال همچنان بالاتر است.

آلمان، بزرگترین مصرف‌کننده گاز و نیروگاه صنعتی اروپا، مصرف گاز خود را در ماه اوت ۲۸ درصد و در ماه سپتامبر  ۷.۴ درصد کاهش داد، این در حالی است که مصرف گاز ایتالیا در ماه سپتامبر ۲۲ درصد و مصرف گاز هلند نزدیک به یک سوم کاهش یافته است.

مصرف گاز اسپانیا نیز در دو ماه یادشده اندکی افزایش یافته است. بر اساس داده‌های اندیشکده بروگل، در حالی که مصرف صنایع در ماه سپتامبر کاهش یافته اما مصرف گاز در بخش برق افزایش یافته است.

کد خبر 463487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =