ایران و روسیه همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه انرژی ریل‌گذاری کرده‌اند

سفیر ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه همکاری‌های بسیار خوبی را در زمینه انرژی ریل‌گذاری کرده‌اند، یکی از این حوزه‌ها بخش سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی است.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی شانا به روسیه به برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اشاره و اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه روزبه‌روز در حال توسعه و گسترش است. این توسعه روابط در دو رویکرد قابل ارزیابی است؛ یک مورد آن بحث همسایگی دو کشور و مسئله دوم نزدیکی نگاه ایران و روسیه در عرصه جهانی است. ایران و روسیه در بحث مدیریت جهانی، همچنین ساختار قدرت جهانی نگاه مشترک و نزدیکی دارند.

وی افزود: همین نزدیکی نگاه‌ها در دو کشور ما را بر آن می‌دارد که بتوانیم روابط خود را بیش از گذشته توسعه دهیم. خوشبختانه ایران و روسیه در حوزه امنیتی، سیاسی، دفاعی و نظامی از گذشته روابط خوبی داشته‌اند و امروز نیز روابط در این بخش‌ها در حال رشد و توسعه است، اما به هر حال در حوزه روابط مربوط به تجارت و اقتصاد نقص‌هایی وجود دارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تصریح کرد: هم‌اکنون در دورانی قرار داریم که پس از سفر رئیس‌جمهوری به روسیه در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، ریل‌گذاری‌های جدیدی در روابط دو کشور ایجاد شده است، البته برای این ریل‌گذاری باید برخی موانع را از بین ببریم که یکی از این موانع بحث مربوط به کریدور و ترانزیت است.

ایران و روسیه در بازار انرژی رقیب نیستند

جلالی با بیان اینکه ایران و روسیه هر دو در مسیر کریدوری شمال - جنوب قرار دارند، تصریح کرد: این بسیار مهم است که بتوانیم در این بخش ضعف‌ها را برطرف کنیم. برای مثل در حال برطرف کردن ضعف‌ها در موضوع راه‌آهن رشت - آستارا یا گذرگاه‌های مرزی هستیم. همچنین در بخش کریدور ترکیبی، استفاده از دریای خزر، استفاده از ظرفیت بنادر و تقویت ناوگان دریایی برای ما بسیار مهم است که به آنها نیز می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در بخش مربوط به مسائل پولی و بانکی بین دو کشور انجام شده است، عنوان کرد: در موضوعاتی همچون بحث‌های گمرکی و لجستیک نیز فعالیت‌ها و همکاری‌های خوبی بین دو ایران و روسیه انجام شده است.

سفیر ایران در روسیه با یادآوری اینکه حجم تجارت ایران و روسیه در حال افزایش است، افزود: در گذشته به یاد دارم که در گزارش‌ها عنوان می‌شد که چون ایران و روسیه هر دو دارای انرژی هستند پس رقیب یکدیگرند و نمی‌توانند با هم همکاری داشته باشند. خوشبختانه این رویکرد تغییر کرده است. امروز ایران و روسیه همکاری‌های بسیار خوبی را در زمینه انرژی ریل‌گذاری کرده‌اند.

جلالی اظهار کرد: یکی از این حوزه‌ها بخش سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی و نفتی ایران است که به نظر می‌رسد شرکت‌های مختلف روسی در این حوزه فعال هستند و فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند.

وی از سوآپ انرژی و فرآورده‌های نفتی به عنوان بخش دیگر همکاری ایران و روسیه نام برد و افزود: در این خصوص همکاری‌های جدی را انجام می‌دهیم.

افزایش تجارت ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه با تأکید بر اینکه همکاری‌ ایران و روسیه در حوزه تجارت در حال گسترش است، تصریح کرد: بازار روسیه نیز بازار بسیار بزرگی بوده و ایران می‌تواند در این بازار فعال شود، البته بسیاری از کالاها را می‌توانیم به روسیه صادر کنیم. خدمات فنی و مهندسی، آی‌تی، آی‌سی‌تی، حوزه پزشکی، دارویی، کیف و کفش، چرم، مصالح ساختمانی، غلات و ... حوزه‌هایی هستند که می‌توانیم سبد صادراتی خود را به روسیه متنوع‌سازی کنیم.

جلالی افزود: روسیه کشور بزرگ تولیدکننده غلات است که در این بخش نیز می‌توانیم نیازهای کالاهای اساسی خود را در بخش غلات، روغن و ... از روسیه تأمین کنیم، ضمن اینکه می‌توانیم همکاری‌هایی در بخش صنایع داشته باشیم. در این خصوص هم‌اکنون در حوزه خودرو مشترک و تولیدات مشترک صنعتی کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه معادن نیز می‌توانیم با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشیم. کمیسیون مشترک محل اتصال این همکاری‌های طرفین است. این کمیسیون اصلی‌ترین مکانی است که می‌تواند با تولید اسناد بسیار خوب روابط را ساماندهی و عملاً بر روابط نیز نظارت و سالانه روابط را ارزیابی کند.

به گزارش شانا، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از هشتم تا دهم آبان‌ماه به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را به‌عهده دارد.

در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.

کد خبر 463490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =