حجم سرمایه‌گذاری روس‌ها در میدان‌های نفتی ایران افزایش می‌یابد

معاون نخست‌وزیر روسیه، روابط ایران و روسیه را اعتمادآمیز و در سطح عالی سیاسی عنوان کرد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری روس‌ها در میدان‌های نفتی ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار شانا، الکساندر نواک امروز (سه‌شنبه، دهم آبان‌ماه) در نشست خبری مشترک با جواد اوجی، وزیر نفت ایران با اشاره به برگزاری شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی اظهار کرد: از وزیر نفت ایران به‌دلیل اینکه به‌عنوان ریاست هیئت ایرانی در این نشست شرکت کردند، همچنین نمایندگان نهادهای دولتی و محافل تجاری جمهوری اسلامی ایران که در این چند روز با همکاران روس خود در چارچوب کارگروه‌ها به‌منظور کسب نتایج ثمربخش برای هر دو کشور تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

وی تأکید کرد: اطمینان دارم که برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری‌های ایران و روسیه کمک کند.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سطح عالی سیاسی قرار دارد و به‌طور تقریبی در تمامی عرصه‌ها دارای ظرفیت بالقوه هستیم، گفت: برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی می‌تواند تحرک دیگری به روابط ایران و روسیه بدهد. روابط ایران و روسیه روابط اعتمادآمیزی است که بین رؤسای جمهور دو کشور ایجاد شده است.

نواک افزود: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی یکبار دیگر تأکید کردیم که تمایل و تصمیم داریم روابط دوجانبه را در عمل در تمامی عرصه‌ها توسعه و گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه امروز در این نشست به‌طور مفصل عرصه‌های کلیدی همکاری‌های دوجانبه را با هم بررسی کردیم، تصریح کرد: مبادلات تجاری دو کشور به‌صورت فزاینده در حال توسعه و گسترش است و در هشت ماه سال ۲۰۲۲، ۴۵ درصد رشد داشته است.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: دو کشور ایران و روسیه جزو صادرکنندگان اصلی مواد هیدروکربور هستند، به همین دلیل تلاش می‌کنیم توجه‌مان را بر سایر عرصه‌های تجاری مانند مواد ساختمانی، تجارت در عرصه‌های پتروشیمی، همچنین محصولات کشاورزی و ... متمرکز کنیم.

ضرورت راه‌اندازی کامل کریدور بین‌المللی شمال - جنوب

نواک بر گسترش و توسعه زیرساخت‌ها تأکید و اظهار کرد: توسعه روابط تجاری و اقتصادی نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست از جمله کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب که اگر بتوانیم آن را کامل راه‌اندازی کنیم می‌تواند چند برابر ظرفیت‌های همکاری‌های ما را در ۱۰ سال آینده افزایش دهد. دستورات لازم رؤسای جمهور نیز در این خصوص داده شده است.

به گفته وی، ساخت مناطق مشترک لجستیک، ایجاد زیرساخت‌های فاینانس و بانک، تأمین شرایط و ساختارهای لازم برای تسویه حساب‌های مالی، استفاده از ارزهای ملی، استفاده از سیستم‌های پیام‌رسان مالی، تعیین بانک‌های ذی‌صلاح برای توسعه همکاری‌ها از دیگر مواردی است که توافق شده است با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه از توافق برای رفع موانع همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: همچنین به انعقاد موافقت‌نامه جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اوراسیا در خصوص تشکیل تجارت آزاد کمک خواهیم کرد.

نواک افزود: همچنین توافق شد پروژه‌های مشترک در زمینه کشتی‌سازی، اتومبیل‌سازی، هواپیماسازی داشته باشیم و شرکت‌های مشترک ایران و روسی تشکیل شود و بتوانند در خصوص ارسال قطعات لازم با هم همکاری داشته باشند.

توافق برای سوآپ فرآورده‌های نفتی

وی بر اهمیت همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی؛ برق، نفت و گاز تأکید کرد و گفت: توافق شد در این عرصه‌ها همکاری‌ها گسترش یابد. شرکت‌های روسی هم‌اکنون در حال سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران هستند و سال آینده حجم این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد.

معاون نخست‌وزیر روسیه از بسته بسیار بزرگی از توافق‌ها در عرصه انرژی خبر داد و افزود: مثلاً امسال گازپروم با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه امضا کرد. توافق‌هایی در خصوص استخراج از میدان‌های گازی جمهوری اسلامی ایران، همچنین صادرات گاز به کشورهای ثالث انجام شده است.

نواک ادامه داد: درباره سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز توافق کرده‌ایم و این همکاری‌ها نویدبخش و دارای چشم‌انداز است.

وی با اشاره به اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در عرصه‌های تجارت و سیاست خارجی راهبردی است و ما تمام تلاش‌ خود را برای توسعه و گسترش آن انجام می‌دهیم، اظهار کرد: در پایان از وزیر نفت ایران به‌دلیل رویکرد سازنده و اینکه تمامی ابعاد و جوانب همکاری‌ها را بررسی کردند، قدردانی می‌کنم.

کد خبر 463902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =