ارائه تسهیلات بانکی به جایگاهداران سوخت برای اجرای طرح کهاب

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ارائه تسهیلات بانکی به جایگاه‌داران برای اجرای طرح کهاب خبر داد و گفت: تاکنون ۳۵۰ جایگاه عرضه سوخت به مرحله ۱ و ۳ و ۱۱۰ جایگاه در کشور به چرخه کامل طرح کهاب تجهیز شده است.

به گزارش شانا، کاووس سامانی در این باره اظهار کرد: در آینده نزدیک همه انبارهای نفت واقع در حریم کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها نیز به این طرح مجهز خواهند شد.

وی در این باره تأکید کرد: طبق ابلاغ مصوبه هیئت وزیران پیرامون اجرای این طرح ملی، همه جایگاه‌های عرضه سوخت داخل محدوده شهری کلانشهرها و مراکز استان‌ها باید به‌منظور جلوگیری از انتشار بخار و هدرروی بنزین طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) را به‌طور کامل اجرا کنند. تاکنون ۹۰ درصد از انبارهای نفت کلان‌شهرها به تجهیزات طرح کهاب مجهز شده‌اند. در پنج انبار نفت این طرح اجرایی شده و افزون بر این، در چهار انبار نفت دیگر نیز از جمله اهواز، مشهد، اراک و تبریز ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

ارائه تسهیلات بانکی به جایگاه‌داران برای اجرای طرح کهاب

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه خوشبختانه حدود ۸۰ درصد تعهدات پیرامون مصوبه هیئت وزیران و ماده ۱۶ هوای پاک در کلان‌شهرها توسط شرکت ملی پخش اجرایی شده است، ادامه داد: مذاکراتی در جهت ارائه تسهیلات بانکی به جایگاهداران و شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت برای اجرای این طرح در جایگاه‌ها در حال انجام است.

سامانی با بیان این موضوع که گام‌های مثبتی در زمینه اجرای طرح کهاب در جایگاه‌ها در جهت کاهش آلاینده‌های محیط زیستی برداشته شده است، بیان کرد: اجرای پروژه طرح کهاب در انبار نفت ری در حال اجراست و خوشبختانه این انبار از لحاظ سیستم آتش‌نشانی و سیستم‌های زیست‌محیطی نیز در حال ارتقا است.

وی افزود: نصب تجهیزات در جایگاه‌های عرضه سوخت به‌منظور کنترل و کاهش تبخیر بنزین از مخزن جایگاه، جمع‌آوری بخار بنزین حین عملیات تخلیه نفتکش، همچنین جمع‌آوری و هدایت بخار بنزینی که حین سوخت‌گیری خودروها از باک خارج می‌شود، انجام می‌شود که این مراحل به‌عنوان مراحل سه‌گانه طرح کهاب یا سه استیج جایگاهی شناخته می‌شود.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در مصوبه هیئت وزیران، شرکت ملی پخش موظف است در انبارهای نفت نیز این طرح را اجرا کند و همسو با آن، جایگاهداران و شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت نیز موظف به اجرای این طرح در جایگاه‌ها هستند.

تجهیز ۵ هزار نفتکش به تجهیزات طرح کهاب

سامانی تأکید کرد: از ۶ هزار و ۲۰۰ نفتکش فعال در حوزه سوخت‌رسانی کشور، حدود ۵ هزار نفتکش به تجهیزات هدایت و نگهداری بخار بنزین مجهز شده‌اند که این نفتکش‌ها وظیفه اصلی انتقال بنزین را از انبارهای نفت به جایگاه‌ها به‌عهده دارند و مقرر شده است انتقال بنزین از جایگاه صرفاً از طریق این نفتکش‌ها انجام شود.

وی به اهرم‌های تشویقی و انگیزشی برای جایگاهداران و مدیران شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت برای اجرای این طرح با توجه به هزینه‌های طرح، اشاره و اعلام کرد: در سال‌های قبل به ازای هر لیتر فرآورده، مبلغی به‌عنوان حق اجرای طرح کهاب پرداخت می‌شد. برنامه‌هایی نیز برای ارائه تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است که از طریق بانک‌های عامل برای جایگاه‌داران و شرکت‌های زنجیره‌ای مهیا خواهد شد.

مدیر مهندسی و طرح‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به همکاری جایگاه‌داران و شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت بیان کرد: پیشرفت طرح کهاب با توجه به هزینه‌های پیش‌رو امکان‌پذیر نیست، مگر با همکاری و مساعدت این عزیزان. ضمن اینکه حل مسائل زیست‌محیطی و سالم‌سازی و بهبود محیط زیست که هزینه سنگینی بر اقتصاد کشور دارد، نقش‌آفرینی همه آحاد جامعه را می‌طلبد.

آرزو عطایی

کد خبر 463989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =