شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که در پروژه توسعه مخزن ذخیره‌سازی شوریجه و با استقرار دکل در آن از سوی این مجموعه، شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود.

به گزارش شانا، رضا نوشادی در ​آیین بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل که روز شنبه (۱۴ آبان‌ماه) برگزار شد، با بیان اینکه ۸۵ درصد گردش مالی شرکت ملی گاز ایران در طرح‌های توسعه‌ای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هزینه و همه دستاوردهای بزرگ شرکت ملی گاز در این مجموعه معماری می‌شود، گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از دیرباز توجه ویژه‌ای به خنثی‌سازی تهدیدها داشته، از این‌رو با پیش‌بینی حجم بالای استفاده از توربوکمپرسور در شبکه گاز کشور، با امضای دو قرارداد بزرگ با کشورهای اروپای غربی و شرقی، فناوری ساخت این تجهیز راهبردی را به ایران منتقل کرد و اکنون کشور در این زمینه به درجه‌ای از پیشرفت رسیده  که شرکت‌های پالایشی و نفت و گاز پارس هم از ثمرات این دوراندیشی و تدبیر مدیریتی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در حوزه سیستم کنترل ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نیز با توجه به احتمال وجود تهدید در  تجهیزات وارداتی، با تلاش متخصصان داخلی به‌زودی ایستگاه خورموج به سیستم کنترل تمام‌ایرانی مجهز خواهد شد تا واردات سیستم کنترل نیز پایان یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه بخشی از مدیریت اوج مصرف باید از طریق ذخیره‌سازی انجام شود، تصریح کرد: قرارداد شوریجه اکنون اجرایی شده و برای نخستین‌ بار با استقرار دکل در این مخزن مهم، شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود.  

نوشادی با اشاره به احداث هم‌زمان ۱۲ ایستگاه تقویت فشار گاز از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، این دستاورد را رکوردی بی‌سابقه در تاریخ صنعت گاز  کشور دانست و گفت: اکنون اغلب میدان‌های تولیدی کشور وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و ظرفیت عظیمی در این شرکت برای تأمین و پاسخگویی سیستم‌های مورد نیاز در  بحث فشارافزایی وجود دارد که استفاده از ظرفیت ملی مستلزم یکپارچگی بالادست و پایین‌دست است.

وی یکی دیگر از  اقدام‌ها در حوزه پدافند غیرعامل را تعریف پروژه هوشمندسازی دانست که در حوزه مدیریت مصرف کاربرد دارد و  نیازمند حمایت سازمان پدافند غیرعامل برای عملیاتی‌ شدن است.

نوشادی همچنین وابستگی ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز را از عوامل تهدیدزا اعلام و بر ضرورت تنوع‌بخشی به عوامل انرژی و ارتقای بهره‌وری در نیروگاه‌ها تأکید کرد.

شرکت ملی گاز ایران وارد حوزه بالادستی می‌شود

 عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم با اشاره به جایگاه راهبردی گاز در تعیین معادلات جهان کنونی، نظام اقتصادی کشور، امنیت ملی و زندگی مردم، اظهار کرد: بنا بر تهدیدهای موجود در این حوزه و در پیش بودن فصل سرما باید بیش از پیش هوشیار باشیم.

وی نفوذ بدافزارهای سیستم جاسوسی دشمنان در تجهیزات صنعت نفت را یکی از این تهدیدهای بالقوه دانست که می‌تواند از سوی واسطه‌های دور زدن تحریم انجام شود.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: الزام‌های پدافند غیرعامل مانند مکان‌یابی، ساخت و جانمایی باید از ابتدا و پیش از انجام طراحی در پروژه‌ها دیده شود، وگرنه شدت آسیب‌پذیری افزایش می‌یابد.

کشوری برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه صنعت گاز را از امیدبخش‌ترین برنامه‌ها دانست و گفت: از جمله الزام‌های پدافند غیرعامل در حوزه مخازن ذخیره‌سازی و خطوط لوله است که  تاکنون کارهای خوبی انجام شده، اما در برخی حوزه‌ها مانند ذخیره‌سازی باید عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی درباره یکپارچه‌سازی بالادست و پایین‌دست زنجیره ارزش صنعت گاز تصریح کرد: در این باره با نهادهای بالادستی کشور مذاکراتی انجام شده و به‌دنبال آن هستیم که مالکیت پالایشگاه‌ها، به‌ویژه تأسیسات تازه‌ساخت در اختیار شرکت ملی گاز قرار گیرد.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور درباره متنوع کردن سبد انرژی گاز کشور تأکید کرد: تدوین اسناد سیاست‌های کلان سبد انرژی و امنیت انرژی کشور طوری در حال تدبیر است که حوزه‌های پدافندی در آن دیده شود و اگر همکاران مهندسی و توسعه گاز روش‌هایی برای متنوع‌سازی سبد انرژی کشور دارند، ارائه کنند.

علی‌اصغر حق‌بین، مدیرکل پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت نفت نیز در این آیین گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نقش حیاتی در تکمیل زنجیره ارزش و تأمین انرژی کشور دارد و  عملکردش در احداث خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به‌عنوان شریان‌های حیاتی انرژی در گستره کشور تحسین‌برانگیز بوده است.

وی عملکرد مهندسی و توسعه گاز در  اجرای طرح دیسپچینگ پشتیبان ملی گاز را اقدامی بسیار بزرگ دانست و افزود: در همه مراحل طراحی، اجرا و بهره‌برداری طرح، سازمان پدافند غیرعامل و دیگر سازمان‌های مرتبط نقش‌آفرین بوده‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت نفت پیوند گاز با ارتزاق مردم را سبب برجسته‌تر شدن بحث پدافند غیرعامل دانست و بیان کرد: بنا بر اصل فایده - هزینه باید پیش از اجرا، پیش‌بینی مکان‌یابی بهینه را انجام دهیم و از اجرای طرح در مسیل‌ها و دیگر نقاط آسیب‌پذیر در مقابل حوادث طبیعی خودداری کنیم.

حق‌بین، سطح‌بندی پروژه‌های توسعه‌ای را مهم توصیف کرد و گفت: اطلاعات احصاشده از مدیریت برنامه‌ریزی به این موضوع کمک می‌کند و باید همه طرح‌ها پیوست پدافندی داشته باشند که کار بزرگی است.

سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در سخنانی اظهار کرد: همه فعالیت‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران حیاتی و حساس است و مسائل پدافند غیرعامل در صورتی اثربخش است که پیش از ورود به بحث احداث در طرح دیده شود.

وی یادآور شد: پس از بروز آسیب، مدیریت بحران کار سختی است و بدون شک هزینه‌های گزاف را در بخش مهار بحران خواهیم داشت، بنابراین بهترین کار  پیش‌بینی تمهیدهای اولیه است.

کد خبر 464003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =