بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها با هدف تأمین پایدار سوخت آغاز می‌شود

وزیر نفت گفت: به‌تدریج بهره‌برداری از پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها برای مصرف سوخت را آغاز می‌کنیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۱۸ آبان‌ماه) در حاشیه نشست هیئت دولت با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار با شرکت گاز پروم که یکی از شرکت‌های بزرگ دنیاست امضا کرده‌ایم، اظهار کرد: توسعه میدان‌ها و خطوط انتقال صادرات گاز را در دستور کار داریم که در این باره با روسیه قراردادی حدود ۴ میلیارد دلار امضا شده است.

وی با اشاره به احداث مجتمع‌های تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) در کشور افزود: با داشتن  نزدیک به ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز طبیعی، درست نبود  ال‌ان‌جی نداشته باشیم، از این رو خوشبختانه با تفاهم‌نامه و توافق‌هایی که با گاز پروم امضا شده، این برنامه‌ها را در دستور کار داریم و با جدیت در حال پیگیری است.

وزیر نفت تصریح کرد: سوآپ فرآورده‌ را آغاز کرده‌ایم و سوآپ گازی را هم دنبال می‌کنیم و امیدواریم این کار در زمستان امسال عملیاتی شود.

اوجی با اشاره به اقدام‌های وزارت نفت برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد: امروز شرکت‌های بزرگ روس اعم از شرکت «زد ان وستوک» و از همه مهم‌تر گازپروم در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی درباره اقدام‌ها برای مدیریت مصرف انرژی گفت: روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع داده‌ایم که این صنایع اعم از صنایع فولادی، سیمان، پتروشیمی‌ها هستند و حتی در بحث صنایع فولادی نزدیک به ۳۰ درصد رشد مصرف گاز را داشتند که خبر خوبی برای صنعت است.

وزیر نفت افزود: خبر خوب اینکه به‌تدریج بهره‌برداری و افتتاح پروژه‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌هایمان برای مصرف سوخت را آغاز می‌کنیم. انتظار از وزارت نفت این بود که تا جایی که بتوانیم تولید بنزین و گازوئیل یورو ۵ داشته باشیم، از این رو به مردم قول می‌دهیم در هفته‌های پیش رو نخستین کیفی‌سازی مصرف سوخت را در یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور با رقم روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ افتتاح کنیم.

اوجی اظهار کرد: در این پروژه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار همسو با هوای پاک و جلوگیری از آلودگی سرمایه‌گذاری شده است، همچنین مصرف گاز را نیز در نیروگاه‌ها افزایش و سوخت نفت کوره را در نیروگاه‌ها ۲۸ درصد کاهش داده‌ایم.

کد خبر 464078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =