ارزآوری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ارزآوری میعانات گازی تنه می‌زند

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از مجتمع‌های جدید پتروشیمی، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۹۴ میلیون تن در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ افزایش می‌یابد و ارزآوری آن به ارزآوری میعانات گازی تنه خواهد زد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه صنعت پتروشیمی بزرگ‌ترین صنعت کشور است، اظهار کرد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۵۲ میلیون تن از سال ۹۲-۹۱ به ۹۴ میلیون تن در انتهای سال ۱۴۰۱ می‌رسد. این مقدار تولید منجر به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری می‌شود که از این ۱۸ میلیارد دلار، یک سوم، برای تأمین نیازهای داخلی مصرف می‌شود و حدود ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری خالص در سامانه نیما عرضه می‌شود و به مصرف بخش‌های دیگر کشور می‌رسد.

به گفته وی، این حجم از تولید با حدود ۶۷ واحد پتروشیمی شکل می‌گیرد. همچنین برای جهش سوم تولید، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تلاش هستند که واحدهای جدید وارد مدار کنند. تولید صنعت پتروشیمی از ۹۴ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ به ۱۴۰ میلیون تن افزایش می‌یابد و ارزآوری آن به ارزآوری میعانات گازی تنه خواهد زد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه درآمدهای ناشی از محصولات پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: هرچه این زنجیره ارزش تکمیل شود، ثروت ملی افزایش پیدا می‌کند. اگر گاز به متانول تبدیل شود، هر تن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزآوری دارد. همین متانول اگر در زنجیره ارزش به پروپیلن یا پلی‌پروپلین تبدیل شود به ۹۰۰ دلار می‌رسد که ارزش افزوده ۳۰۰ درصدی خواهد داشت. اگر این زنجیره ارزش کامل و به قطعات تلفن همراه تبدیل شود یا سایر اقلام، به بالای هزار دلار می‌رسد.

فلاحتیان در خصوص وضع احداث پارک‌های پتروشیمی با اشاره به اینکه ۱۳ منطقه در پهنه چهار استان خوزستان، بوشهر، استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان برای احداث این پارک‌ها انتخاب شده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا ظرف سه سال آینده، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با رویکرد فناورانه به‌عنوان توسعه‌دهنده این مناطق، زمین‌ها را آماده کند. همچنین هم خودش سرمایه‌گذاری کند و هم سرمایه‌گذاران دیگر با هماهنگی وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سرمایه‌گذاری کنند. برای فاز نخست این کار، سرمایه‌گذاری حداقل یک میلیارد دلاری در این ۱۳ منطقه درنظر گرفته شده و واحدهای موردنظر تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 464111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =