وزیر انرژی عربستان: جهان به‌دنبال به صلابه کشیدن ماست

وزیر انرژی عربستان گفت: جهان امیدوار بود که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان را به صلابه بکشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شرم الشیخ، عبدالعزیز روز جمعه (۲۰ آبان‌ماه) در حاشیه بیست‌وهفتمین نشست تغییرات اقیلمی (کاپ ۲۷) در شرم‌الشیخ اظهار کرد: عربستان از نزدیک بر وعده‌های تجدیدپذیر دیگر کشورها نظارت خواهد کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه عربستان در مسیر تولید انرژی پاک‌تر و کاهش انتشار کربن گام بر می‌دارد، تصریح کرد: در حالی که جهان امیدوار است عربستان را به‌عنوان صادرکننده بزرگ نفت به صلابه بکشد، این کشور بقیه جهان را به حساب خواهد آورد.

وزیر انرژی عربستان گفت: ما می‌خواهیم با مردم جهان همراه و در عین حال مطمئن شویم که مردم پول‌هایشان را درست هزینه می‌کنند.

بن‌سلمان ادامه داد که شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان طبق هر معیار سنجشی کمترین مقدار انتشار متان را دارد.

انتشار متان اگرچه ماندگاری کمتری نسبت به دی‌اکسید کربن دارد، اما بسیار قوی است و مقدار تولید این گاز در صنایع نفت و گاز محور مذاکرات روز جمعه حاضران در نشست کاپ ۲۷ بود.

وزیر انرژی عربستان گفت: عربستان در مسیر رسیدن به هدف به صفر رساندن مقدار کربن تا سال ۲۰۶۰ میلادی قرار دارد و بسته به فناوری‌های موجود این هدف را پیش می‌برد.

بن‌سلمان افزود: ما امیدواریم که بتوانیم این تاریخ را زودتر اعلام کنیم، اما من فقط می‌خواهم مطمئن شوم که به تعهد خود عمل می‌کنیم، اما در عین حال به تحقق زودتر از موعد امید داریم.

وی ادامه داد: عربستان همچنین در حال کار روی تولید هیدروژن با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است و قصد دارد کم‌هزینه‌ترین تولیدکننده این محصول باشد.

وزیر انرژی عربستان به رویترز گفت: ما می‌خواهیم خود را به‌عنوان یک کشور صادرکننده انرژی نشان دهیم، زیرا در زمینه صادرات هیدروژن همگام با صادرات نفت خام و مایعات گازی سخت کار خواهیم کرد و امیدوارم در صنعت برق هم این کار را انجام دهیم.

بن‌سلمان یادآور شد که عربستان باید هدف جذب ۴۴ میلیون تنی کربن تا سال ۲۰۳۵ را محقق کند.

آرامکو روز پنجشنبه (۱۹ آبان‌ماه) با همکاری وزارت انرژی عربستان توافقنامه‌ای به‌منظور ایجاد یک مرکز جذب و ذخیره کربن با ظرفیت ذخیره ۹ میلیون تن دی اکسید کربن در سال تا سال ۲۰۲۷ امضا کرد.

فعالان محیط زیست نسبت به جذب کربن محتاط هستند، زیرا صنعت می‌تواند از آن برای توجیه استفاده مداوم از سوخت‌های فسیلی استفاده کند.

مقام‌های نفت و گاز و رهبران صنعتی می‌گویند سوخت‌های فسیلی همچنان ضروری هستند، به‌ویژه که جهان با بحران اقتصادی و اختلال در عرضه روسیه در نتیجه تنش‌های مسکو و کی‌یف روبه‌روست.

آنها معتقدند که سرمایه‌گذاری پایین در بخش سوخت‌های فسیلی به افزایش قیمت‌ها در سال میلادی جاری کمک کرده و تورم را به بالاترین حد چند دهه اخیر رسانده است، از این رو نفت و گاز باید در کنار انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه یابند.

کد خبر 464129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =