هدف اوپک پذیرش همه اشکال انرژی است/ ضرورت سرمایه‌گذاری ۱۲ تریلیون دلاری در بخش نفت

دبیرکل اوپک درباره چالش‌های پیش روی بخش نفت، انتقال انرژی و به‌طور کلی آینده انرژی گفت: اوپک سیاستی را اتخاذ کرده است که هدف آن پذیرش همه اشکال انرژی است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، هیثم الغیص در حاشیه نمایشگاه ۲۰۲۲ نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) گفت: رسیدگی به موضوع تغییرات آب و هوایی تنها به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محدود نمی‌شود، بلکه تأمین مالی پروژه‌ها را هم شامل می‌شود و راه‌حل در این باره باید شامل تأمین مالی، برنامه‌ریزی و گفت‌وگو باشد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی بخش نفت، انتقال انرژی و به‌طور کلی آینده انرژی تصریح کرد: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سیاستی را در پیش گرفته که هدفش پذیرش همه اشکال انرژی است.

دبیرکل اوپک درباره نشست‌های تغییرات اقلیمی کاپ ۲۷ (COP۲۷) در مصر و کاپ ۲۸ (COP۲۸) در امارات گفت: چشم‌انداز اوپک همه طرف‌های مرتبط با حوزه نفت را در زمینه تغییرات آب‌وهوایی شامل می‌شود و تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز را برای یافتن راه‌حل‌هایی برای رفع مشکل درگیر می‌کند.

الغیص با بیان اینکه رویداد کاپ ۲۷ در مصر رویدادی برجسته خواهد بود که موضع اوپک را روشن می‌کند، به تغییر اخیر در دیدگاه چند نهاد بین‌المللی درباره انرژی و تغییرات آب و هوایی اشاره کرد و افزود: اوپک از اینکه امارات متحده عربی یکی از اعضای اوپک میزبان کاپ ۲۸ شده است افتخار می‌کند.

وی گفت: مطالعات تحقیقاتی اوپک نشان از این دارد که نفت ۲۹ درصد از ترکیب انرژی جهان را در سال ۲۰۴۵ میلادی تشکیل خواهد داد و این موضوع چالش دیگری را درباره سرمایه‌گذاری در بخش نفت نمایان کرده است، زیرا جهان به حدود ۱۲ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز دارد.

 سرمایه‌گذاری سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری در بخش نفت تا سال ۲۰۱۶

دبیرکل اوپک یادآور شد: نوسان‌های اخیر و نبود توازن بین عرضه و تقاضا کاهش قابل‌ملاحظه سرمایه‌گذاری را رقم زده است. پیش از این سالانه ۵۰۰ میلیون دلار در بخش نفت سرمایه‌گذاری می‌شد که با سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ میلادی ظرفیت تولید کاهش یافت.

الغیص همچنین به کاهش سرمایه‌گذاری پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کووید۱۹ (کرونا) اشاره کرد.

وی درباره پیش‌بینی بلندمدت تقاضا و عرضه اوپک گفت: اوپک در جریان نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی شانزدهمین گزارش سالانه خود را منتشر کرده و معتقد است وابستگی به نفت ادامه خواهد داشت، اگرچه پیش‌بینی‌های پیشین خلاف این را ادعا می‌کنند.

دبیرکل اوپک تأکید کرد: تقاضای نفت که هم‌اکنون ۹۹ میلیون بشکه است، در سال ۲۰۴۵ میلادی به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

الغیص یادآور شد: برآوردهای اوپک حاکی از آن است که با افزایش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفری جمعیت، تقاضا برای نفت و انرژی افزایش می‌یابد و این شرایط سبب تقویت رشد اقتصاد جهانی می‌شود، به‌طوری که انتظار می‌رود شاهد رشد تولید ناخالص سالانه ۲.۵ تا ۳ درصد باشیم که این موضوع نیز در مقدار تقاضا برای نفت نمود خواهد یافت.

افزایش حدود ۲۳ درصدی تقاضای انرژی تا ۲۰۴۵

وی با اشاره به اینکه برآوردهای اوپک نیز حاکی از افزایش حدود ۲۳ درصدی تقاضای انرژی از ۳۰۰ میلیون بشکه به معادل ۳۵۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۴۵ است، تصریح کرد: در همین حال، سطح تقاضای نفت ثابت می‌ماند و انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد.

دبیرکل اوپک ادامه داد: در ترکیب کلی انرژی در آینده با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهیم بود، در حالی که سهم زغال‌سنگ کاهش خواهد یافت.

الغیص درباره راه‌های تقویت سرمایه‌گذاری در بخش نفت تأکید کرد که تأخیر در سرمایه‌گذاری به‌دلیل نوسان شدید قیمت نفت است.

وی با تأکید بر اینکه نقش اوپک و اوپک‌پلاس حفظ ثبات بازار است، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش نفت را برای جلوگیری از نوسان‌های آینده بازارهای نفت بااهمیت برشمرد.

کد خبر 464004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =