۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
  • کد خبر: 464697
نشست اقلیمی کاپ ۲۷ به چه مسائلی پرداخت؟

نشست سالانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (UNFCCC)، پروتکل کیوتو و موافقت‌نامه پاریس از ۶ نوامبر (۱۵ آبان‌ماه) در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر با تصویب دستور کارهای نشست اعضای کنوانسیون (COP)، اجلاس اعضای پروتکل کیوتو (CMP)، اجلاس اعضای موافقت‌نامه پاریس (CMA)، همچنین نشست ارکان فرعی کنوانسیون شامل رکن فرعی برای اجرا (SBI) و رکن فرعی برای مشاوره علمی و فناوری (SBSTA) آغاز شد و مذاکرات از طریق راه‌اندازی گروه‌های تماس یا مشاوره‌های غیررسمی تا ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) ادامه یافت.

هم‌زمان با آغاز به‌کار مذاکره‌کنندگان در چارچوب دستور کارهای یادشده، در قالب رویدادی موازی با عنوان «اجلاس اجرای اقلیمی شرم‌الشیخ» از هفتم تا هشتم نوامبر با حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و سران دیگر کشورهای حاضر مسائل کلیدی اقلیمی بررسی شد. در این اجلاس، در قالب ۶ میزگرد نشست سران به مسائل، گذار عادلانه، امنیت غذایی، تأمین مالی نوآورانه برای اقلیم و توسعه، سرمایه‌گذاری در آینده انرژی یعنی هیدروژن سبز، امنیت آب و تغییرات اقلیمی و پایداری جوامع آسیب‌پذیر پرداخته شد.

برخی مسائل کلیدی که مذاکره‌کنندگان در نشست کاپ ۲۷ به آن پرداختند به شرح زیر است:  

تأمین مالی برای رسیدگی به ضرر و زیان (Loss & Damage)

پاکستان به نمایندگی از گروه مذاکراتی ۷۷ و چین در نامه‌ای به دبیر اجرایی کنوانسیون درخواست کرده بود که موضوع «تأمین مالی برای رسیدگی به ضرر و زیان» در دستور جلسه «مسائل مربوط به تأمین مالی» اضافه شود. در این نامه یاد شده که «این فضا به ما این امکان را می‌دهد که درباره راه‌حل‌هایی برای رفع شکاف‌های بلندمدت در ترتیبات بودجه موجود برای رسیدگی به ضرر و زیان بحث و نتیجه‌گیری کنیم».

در حالی‌ که کشورهای عضو گروه ۷۷ و چین به‌دنبال تسهیلات مالی برای ضرر و زیان هستند، کشورهای توسعه‌یافته، به‌ویژه ایالات‌متحده به‌شدت با آن مخالف بوده و هستند. سازش نهایی در سال گذشته میلادی در نشست گلاسکو فقط برای گفت‌وگوی کلی به جای بحث درباره تسهیلات مالی ضرر و زیان بود.

 دو برابر کردن بودجه سازگاری

گروه ۷۷ و چین، بنا به درخواست گروه کشورهای آفریقایی، خواستار طرح موضوع «اجرای تصمیم‌های درباره تأمین مالی سازگاری» در دستور کار نشست شد. تصمیم‌های مربوطه اتخاذشده در گلاسکو با یادآوری بند ۴ ماده ۹ موافقت‌نامه پاریس از اعضای کشورهای توسعه‌یافته می‌خواهد تأمین مالی جمعی خود برای سازگاری کشورهای در حال توسعه را تا سال ۲۰۲۵ نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ دو برابر کنند.

تطبیق تأمین مالی به سمت انتشار کم و توسعه مقاوم در برابر تغییر اقلیم

بر اساس ردیف (ج) بند ۱ ماده ۲ موافقت‌نامه پاریس، اتحادیه اروپا و گروه یکپارچگی محیط‌زیستی (EIG) درخواست کردند این موضوع به دستور کار اجلاس اعضای موافقت‌نامه پاریس اضافه شود. این ردیف در میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال‌ توسعه دارای تفسیرهای متفاوت و بحث‌برانگیز بوده است.  

کشورهای توسعه‌یافته تفسیر بسیار گسترده‌ای ارائه کرده‌اند که شامل بررسی جریان‌های تأمین مالی از همه منابع از جمله پایگاه اهداکنندگان است که شامل کشورهای در حال‌ توسعه، همچنین بخش خصوصی می‌شود، در حالی‌ که کشورهای در حال‌ توسعه استدلال می‌کنند این موضوع باید در چارچوب ماده ۹ موافقت‌نامه پاریس که کشورهای توسعه‌یافته را مسئول تأمین و بسیج منابع مالی اقلیم معرفی می‌کند، بررسی شود.

محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد

سوئیس به نمایندگی از گروه یکپارچگی محیط‌زیستی (EIG) درخواست افزودن موضوع محدود کردن گرمایش جهانی به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در دستور کار اجلاس کرد. این درخواست، با توجه به اینکه قبلاً یکی از موارد دستور کار در ارکان فرعی (SBs)، بر اساس تصمیمی که پارسال در گلاسکو اتخاذ شد، به برنامه کار کاهش انتشار می‌پردازد، یکی از موارد مناقشه‌برانگیز است.  

نیازهای ویژه و شرایط خاص آفریقا

گروه آفریقایی درخواست افزودن موضوع فوق را در دستور کار کاپ ۲۷ مطرح کرد. در اجلاس‌های گذشته، زمانی‌ که چنین درخواستی از سوی کشورهای در حال‌ توسعه مطرح می‌شد، بین اعضا اتفاق نظر وجود نداشت، اما اکنون با رایزنی با گروه‌های مختلف اضافه شدن آن به دستور کار اجلاس تسهیل شده است.

مسائل مربوط به تأمین مالی اقلیمی

چند موضوع مهم در زمینه تأمین مالی از جمله گزارش پیشرفت تأمین مالی ۱۰۰ میلیارد دلار در سال، گزارش ارزیابی دوسالانه و مرور کلی جریان‌های مالی اقلیم (BA)، برنامه کاری کاهش انتشار (MWP) و ... هم در کاپ ۲۷ بررسی شد.

منبع: مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت

کد خبر 464697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =