برنامه کشورهای گروه ۷ برای تأیید سرمایه‌گذاری‌های تازه گازی

وزیران تغییرات اقلیمی کشورهای عضو گروه هفت در نظر دارند پیش‌نویس سرمایه‌گذاری‌های تازه در صنعت گاز را تأیید کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس سندی که رویترز مشاهده کرده است، احتمال می‌رود وزیران تغییرات اقلیمی کشورهای عضو گروه هفت سرمایه‌گذاری‌های تازه در زمینه تأمین گاز طبیعی را با وجود ارزیابی‌ها مبنی بر اینکه چنین سرمایه‌گذاری‌هایی اهداف مورد توافق جهانی تغییرات اقلیمی را خنثی می‌کند، تأیید کنند.

وزیران تغییرات اقلیمی و انرژی کشورهای عضو گروه هفت ۱۵ تا ۱۶ آوریل (۲۶ و ۲۷ فروردین‌ماه) برای گفت‌وگو درباره تلاش‌ها به‌منظور رسیدگی به مسائل تغییرات اقلیمی که اکنون زیر فشار بازارهای آشفته انرژی در سراسر جهان در پی تنش‌های بین روسیه و اوکراین قرار دارد، در ساپورو ژاپن ملاقات خواهند کرد.

در پیش‌نویس بیانیه  نشست وزارتی اعضای گروه هفت آمده که وزیران تغییرات اقلیمی موافقت خواهند کرد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بالادست گاز نیاز است، زیرا پیامدهای انرژی از تنش‌های مسکو و کی‌یف ناشی می‌شود.

روسیه سال گذشته میلادی تحویل گاز به اروپا را کاهش داد که این شرایط سبب کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی شد.

در پیش‌نویس بیانیه آمده است که در این زمینه، در این شرایط ویژه، ما سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی صنعت گاز و گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را همسو با اهداف و تعهدهای اقلیمی خود لازم می‌دانیم.

این پیش‌نویس هنوز ازسوی کشورهای عضو گروه هفت در حال بررسی و امکان دارد پیش از تصویب آن تغییرهای قابل‌توجهی داشته باشد.

تعهد به سرمایه‌گذاری در حوزه ال‌ان‌جی اگر در بیانیه نهایی حفظ شود، برای ژاپن میزبان نشست وزیران تغییرات اقلیمی گروه هفت که این حامل انرژی را «سوخت انتقالی» برای انرژی پاک‌تر می‌نامد یک برد خواهد بود، اما چنین سرمایه‌گذاری‌هایی با ارزیابی‌های آژانس بین‌المللی انرژی به‌منظور تحقق هدف کاهش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی گرمایش جهانی در تضاد است، زیرا اعتقاد بر این است که در تأمین سوخت‌های فسیلی نمی‌توان سرمایه‌گذاری‌های تازه انجام داد.

کد خبر 470969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =