شیرین‌سازی گازهای ارسالی به مشعل در پتروشیمی نوری

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست پتروشیمی نوری از اجرای پروژه تازه محیط زیستی شیرین‌سازی گازهای ارسالی و حذف مشعل‌سوزی با استفاده از فناوری آمین در این مجتمع خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، محمود ساده درباره پروژه تازه این شرکت گفت: شیرین‌سازی گازهای ارسالی و حذف مشعل‌سوزی با استفاده از فناوری آمین با عنوان واحد ۲۸۰، جدیدترین پروژه پتروشمی نوری است که برای نخستین بار در این مجتمع انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در مقیاس بسیار بزرگی با هزینه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان کلید خورده و در مرحله آغاز construction است، افزود: با اجرای این پروژه حدود ۶۵۰۰۰ تن ال‌پی‌جی و ۶۰۰۰۰ تن کود سولفات آمونیوم و ۱۸۳۰۰ تن گاز طبیعی شیرین تولید می‌شود.

مدیر سلامت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پتروشیمی نوری گفت: با توجه به اینکه مشعل پتروشیمی نوری حاوی میزان کمی ترکیبات سولفور و گازهای ترش است، برای حذف آن با اجرایی شدن این پروژه، گازهای ارسالی به مشعل شیرین‌سازی و سولفور آن جداسازی شده و با قرار گرفتن گازهای شیرین‌شده در چرخه بازیافت، به‌عنوان سوخت کوره‌ها استفاده می‌شود و به این ترتیب گازهای ارسالی به مشعل به صفر می‌رسد.

سـاده تصریح کرد: سولفور جداشده از گازهای ترش به محصول سبزی به نام «کود سولفات آمونیوم» تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی دارد. این محصول می‌تواند آورده اقتصادی زیاد و منافع محیط زیستی قابل‌توجهی داشته باشد. امیدواریم این طرح تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از ساخت نخستین ساختمان هوشمند در منطقه برای کاهش مقدار مصرف انرژی خبر داد و گفت: استفاده از Solar System، پنجره‌های هوشمند، Air Condition و سیستم تبرید هوشمند در این ساختمان سبب می‌شود در یک برنامه‌ریزی مشخص، کمترین مقدار مصرف انرژی رقم بخورد و مصرف انرژی سیستم‌های گرمایش، سرمایش و روشنایی به‌صورت خودکار کنترل و بهینه شود.

به گفته مدیر سلامت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پتروشیمی نوری، برای تأمین انرژی مصرفی این ساختمان، انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است، این پروژه نیز تا دو سال آینده نهایی خواهد شد.

سـاده در پایان با اشاره به کوره‌های این مجتمع یادآور شد: طرح تعویض برنرهای کوره‌ها با نسل چهارم برنرهای لوناکس در پتروشیمی نوری اجرایی شده است که سبب افزایش بازدهی کوره می‌شـود.

کد خبر 465058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =