اصرار واشینگتن بر سرعت‌بخشی به تعیین سقف قیمتی نفت روسیه

ایالات متحده آمریکا خواستار سرعت بخشیدن به تعیین سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی نفت خام روسیه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا گفت: کشورهای عضو گروه هفت باید به‌زودی سقف قیمتی را برای صادرات نفت روسیه نهایی کنند و این احتمال وجود دارد که سقف تعیین‌شده را به جای ماهانه چند بار در سال تعدیل کند.

اعضای گروه هفت از جمله ایالات متحده همراه با اتحادیه اروپا و استرالیا، قرار است سقف قیمتی را برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه پنجم دسامبر (۱۴ آذر) اعمال کنند.

هدف از اعمال طرح سقف قیمتی کاهش درآمدهای نفتی روسیه و در عین حال حفظ جریان نفت این کشور در بازارهای جهانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست. محدودیت صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا از ۵ فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) آغاز می‌شود.

این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا در حال رایزنی با اعضا درباره سقف قیمتی است. 

وی افزود: امید ما این است که به‌زودی مذاکرات را نهایی کنند و ما را در موقعیتی قرار دهند که کل ائتلاف بتواند قیمتی را اعلام کند.

حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد صادرات نفت خام روسیه به جای خطوط لوله با نفتکش روانه بازارهای جهانی می‌شود. طرح یادشده برای این است که شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌های اتکایی را از جابه‌جایی محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع کند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده از سوی گروه هفت و متحدانش فروخته شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه (یکم آذرماه) دستورعمل‌هایی را صادر کرد که نشان می‌دهد چگونه شرکت‌های آمریکایی می‌توانند چنین خدماتی را بدون جریمه ارائه دهند، مشروط بر اینکه محموله‌هایی که ارائه می‌کنند کمتر از سقف قیمت خریداری شوند.

منابع گفتند که ائتلاف با تعیین قیمت ثابت برای محموله‌های دریایی صادرات نفت روسیه به جای قیمت شناور موافقت کرده است که بر اساس شاخص قیمت نفت تعدیل می‌شود.

 ائتلاف نگران این بود که قیمت شناور پایین‌تر از شاخص نفت ممکن است به روسیه کمک کند با کاهش عرضه نفت به‌راحتی با این سازوکار بازی کند.

این مقام آمریکایی گفت: واشنگتن انتظار ندارد مسکو با توقف صادرات نفت مقابله به مثل کند، همان‌طور که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داده است که این اتفاق خواهد افتاد. 

چنین اقدامی می‌تواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد، اما در عین حال خطر آسیب به میدان‌های نفتی روسیه را هم به‌دنبال دارد.

این مقام وزارت خزانه‌داری گفت: دلیلی ندارد که انتظار انجام این کار را داشته باشیم، زیرا سرانجام به نفع آنها نیست.

از آنجا که اتحادیه اروپا و آمریکا واردات انرژی روسیه را تحریم کرده‌اند، خریداران بزرگ از جمله چین و هند نفت روسیه را با قیمت‌های پایین خریداری کرده‌اند.

این مقام آمریکایی گفت: هر اقدامی که آنها برای افزایش قیمت‌ها انجام دهند بر مشتریان جدیدشان تأثیر خواهد گذاشت، مشتریانی مانند هند و چین که روسیه می‌خواهد در آینده به‌عنوان مشتریانش باقی بمانند.

این مقام آمریکایی گفت: ائتلاف انتظار ندارد سطح سقف قیمت‌ها را به‌صورت هفتگی یا ماهانه تعدیل کند.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که به‌طور منظم این موضوع را بازبینی کنیم که از دیدگاه من، امیدوارم بیشتر فصلی یا حتی ۶ ماهه باشد، زیرا کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم اطمینان‌بخشی به بازار است.

کد خبر 465065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =