طرح سقف قیمت نفت روسیه در حال پیگیری است

رئیس‌جمهوری آمریکا از تداوم پیگیری‌ها برای اعمال طرح سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از جزیره نانتاکت، جو بایدن با تأکید بر اینکه طرح سقف قیمتی برای محموله‌های نفتی روسیه در حال اجراست، گفت: با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره این موضوع صحبت کرده‌ام.

وی در جریان بازدید از از ایستگاه آتش‌نشانی در جزیره نانتاکت در تعطیلات روز شکرگزاری به خبرنگاران گفت: طرح سطح سقف قیمتی برای نفت روسیه در حال پیگیری است.

دولت‌های اتحادیه اروپا پس از ناکامی در دستیابی به توافقی درباره تعیین سطح سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه، قرار شد مذاکرات را در این باره ادامه دهند.

اعضای اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (دوم آذرماه) نتوانستند درباره سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق برسند، زیرا پیشنهاد گروه هفت برای سقف ۶۵ تا ۷۰ دلار به ازای هر بشکه از نظر برخی بسیار بالا و بسیار پایین است. 

اروپایی‌ها پنجشنبه هفته گذشته (سوم آذرماه) بر سر تعیین سقف قیمتی برای نفت خام روسیه پس از اعمال تحریم‌ها علیه صادرات محموله‌های دریایی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه اختلاف نظر داشتند.

حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از صادرات نفت خام روسیه به جای خطوط لوله با نفتکش روانه بازارهای جهانی می‌شود، طرح یادشده برای این است که شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌های اتکایی را از جابه‌جایی محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع کند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده از سوی گروه هفت و متحدانش فروخته شود.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره عواقب اعمال طرح سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت روسیه هشدار داده است.

کاخ کرملین در بازخوانی تماس اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: رئیس‌جمهوری در این تماس درباره تلاش‌های غرب برای اعمال طرح سقف قیمتی علیه محموله‌های صادراتی نفت روسیه مذاکره کرد.

در این بیانیه آمده است که پوتین به سودانی گفته است اعمال طرح سقف قیمتی عواقب جدی برای بازار جهانی انرژی در پی خواهد داشت. اعضای گروه هفت از جمله ایالات متحده همراه با اتحادیه اروپا و استرالیا، قرار است سقف قیمتی را برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه پنجم دسامبر (۱۴ آذر) اعمال کنند.

هدف از اعمال طرح سقف قیمتی کاهش درآمدهای نفتی روسیه و در عین حال حفظ جریان نفت این کشور در بازارهای جهانی با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست. محدودیت صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه به اروپا از پنجم فوریه (۱۶ بهمن‌ماه) آغاز می‌شود.

کد خبر 465136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =