سوخت‌رسانی پایدار و تولید مستمر مهم‌ترین اهداف شرکت‌های پالایشی است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در شرایط فعلی توجه همه شرکت‌های پالایشی باید به سوخت‌رسانی و استمرار تولید و جلوگیری از توقف ناخواسته تولید باشد تا بتوانیم مصرف جهش یافته را در این دوران گذار پشت‌سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری، پنجشنبه، ۱۷ آذرماه در همایش مدیران ارشد صنعت نفت به دستاوردها و اقدام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در یک سال اخیر اشاره و اظهار کرد: در آغاز فعالیت ما در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت جدید، با حمله سایبری مواجه شدیم که در مقابله با حمله سایبری موفق بودیم.

وی به موضوع سوخت‌رسانی اشاره کرد و افزود: در ایامی که از دوران کرونا عبور کردیم توانستیم بدون هیچ مشکلی سوخت را در تمام نقاط کشور تامین و شرایط پایدار و مناسب سوخت‌رسانی را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به برخی چالش‌های این شرکت اشاره و تصریح کرد: این شرکت یک شرکت کارمزدی بود و عملاَ منابعی در اختیار نداشت. تبصره ۱۴ را نیز باید تأمین می‌کرد و از طرفی با توجه به افزایش سنواتی کارمزد، تبصره ۱۴ دیگر کارایی لازم را نداشت.

سالاری با بیان اینکه نظام شرکت ملی پالایش و پخش باید از نظام کارمزدی به سمت نظام توسعه‌ای حرکت کند، گفت: در نظام توسعه‌ای ضرورت دارد که در برنامه هفتم و بودجه یک اصلاحی در ساختار ریل‌گذاری ایجاد شود. وضعیت مجوزهایی که در سال‌های گذشته داده شده بود از یک شرایط جامع و یکسانی برخوردار نبود. وقتی تولید پایدار در یک مجموعه اتفاق می‌افتاد طبعاً باید بحث زیرساخت، انتقال و ذخیره‌سازی پیش‌بینی شود.

وی افزود: مجوزهایی را داده بودند، اما بعد از آن بحث زیرساخت و مسیر انتقال دیده نشد، همچنین موضوع ذخیره‌سازی نیز نواقصی دارد. باید در این بخش طرحی جامع اجرا و احکام برنامه هفتم نیز دیده شود. اگر معیارها را بررسی کنیم می‌بینیم که نسبت به عملکرد انحراف داریم و ریل‌گذاری‌های گذشته نیز باید بازسازی شوند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: با توجه به هدف‌گذاری که در این مجموعه انجام شده باید ظرفیت ذخیره‌سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر در روز افزایش دهیم، مسیر انتقال و توزیع نیز باید مدیریت شود. ما پالایشگاه ساخته‌ایم اما خوراک، انتقال و ذخیره‌سازی سوخت آن دیده نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برای همه مجموعه‌ها طرح‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: امسال دو طرح در حوزه پالایش و پخش به بهره‌برداری رسید، در پالایشگاه اصفهان ۱۵ میلیون لیتر به تولید گازوئیل یورو افزوده شد، در پالایشگاه آبادان نیز فاز دوم به بهره‌برداری رسید و در انتهای سال نیز در پالایشگاه شیراز طرح‌هایی خواهیم داشت.

سالاری با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های ما نقدینگی است، گفت: ما برای نقدینگی اقدام‌هایی را انجام دادیم که از محل سود عملیاتی و تکالیفی که در قانون پیش‌بینی شده بخشی از نقدینگی شرکت‌های پالایشی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به موضوع اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توسط این شرکت اشاره و عنوان کرد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است، ماندگاری نیروها یکی از چالش‌هایی است که در حوزه صنعت نفت و صنعت پالایشی با آن مواجه هستیم و ضرورت دارد به این موضوع پرداخته شود. همچنین در بحث اهداف توسعه‌ای که در اساسنامه شرکت پیش‌بینی شده به بازبینی ساختار و ارزیابی در حوزه مشاغل نیاز داریم، همچنین توسعه زیرساخت‌های رفاهی و ورزشی و ساخت مسکن، بیمه و بهداشت و درمان و ... باید مدنظر قرار گیرند.

سالاری موضوع سوخت‌رسانی پایدار را از مهم‌ترین موارد در شرایط فعلی دانست و تأکید کرد: در شرایط فعلی توجه همه شرکت‌های پالایشی باید به سوخت‌رسانی و تولید مستمر و جلوگیری از توقف ناخواسته باشد تا بتوانیم مصرف جهش یافته را در این دوران گذار پشت‌سر بگذاریم.

کد خبر 465685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =