۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷
  • کد خبر: 465745
تأکید پکن و ریاض بر اهمیت ثبات بازار نفت

رئیس‌جمهوری چین و ولیعهد عربستان با انتشار بیانیه‌ای بر اهمیت ثبات بازار جهانی نفت تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ریاض، در جریان سفر شی جین پینگ به ریاض، چین و عربستان بر اهمیت ثبات بازارهای جهانی نفت خام و نقش این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) در حفظ آن تأکید کردند.

دو طرف طی گفت‌وگوهای دوجانبه در روز پنجشنبه (۱۷ آذرماه) خواستار تعمیق روابط، همکاری تجاری و اقتصادی بیشتر ریاض و پکن شده بودند.

اوپک‌پلاس در نشست اخیر خود که چهارم دسامبر (۱۳ آذر) به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد توافق کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از ماه نوامبر تا سال ۲۰۲۳ را با توجه به شرایط بازارها برای ارزیابی تأثیر سقف قیمتی برای نفت روسیه و کندی اقتصاد چین تمدید کرد.

در بیانیه مشترک پکن و ریاض که در رسانه دولتی عربستان منتشر شد، آمده است: جمهوری خلق چین از نقش عربستان سعودی به‌عنوان حامی تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت و به‌عنوان صادرکننده بزرگ و قابل اعتماد نفت خام به چین استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است که دو طرف فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در پتروشیمی را بررسی و همکاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله هسته‌ای را تقویت خواهند کرد و پروژه‌هایی را برای زنجیره تأمین انرژی، بهره‌وری و فناوری پیشرفته توسعه خواهند داد.

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو روز جمعه (۱۸ آذرماه) اعلام کرد که با شرکت چینی شاندونگ با هدف توافقی بالقوه برای عرضه نفت خام و تولید محصولات شیمیایی یادداشت تفاهمی را امضا کردند.

بنا بر اعلام آرامکو، سعودی آرامکو و شاندونگ در حال بررسی همکاری در زمینه اجرای طرح‌های یکپارچه پالایش و پتروشیمی در چین هستند.

هنگام ورود رئیس‌جمهوری چین به ریاض، عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: ریاض و پکن با ایجاد یک مرکز منطقه‌ای در این کشور عضو اوپک برای کارخانه‌های چینی به‌دنبال تقویت همکاری در زنجیره تأمین انرژی خواهند بود.

بیانیه مشترک روز جمعه پکن و ریاض بر تقویت موقعیت عربستان به‌عنوان یک مرکز منطقه‌ای برای شرکت‌های چینی در زمینه تولید و صادرات محصولات بخش انرژی تأکید کرد، همچنین چشم‌انداز سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های انرژی در منطقه و کشورهای مصرف کننده انرژی در اروپا و آفریقا هم از دیگر بندهای این بیانیه بود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برنامه توسعه اقتصادی بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده است که شامل ایجاد قابلیت‌های محلی در بخش‌های مختلف و ایجاد صنایع جدید برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است.

کد خبر 465745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =