آرامکو در ۲ شرکت پالایش نفت چین سرمایه‌گذاری می‌کند

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان با امضای دو قرارداد پالایشی سرمایه‌گذاری در چین را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعودی آرامکو سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین را با نهایی کردن قرارداد افزایش سهم در یک سرمایه‌گذاری مشترک برنامه‌ریزی‌شده در شمال شرق چین و کسب سهام بالا در یک شرکت پتروشیمی خصوصی افزایش داد.

از طریق این دو قرارداد که به‌طور جداگانه روزهای یکشنبه (ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) و دوشنبه (هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) اعلام شد، آرامکو روزانه ۶۹۰ هزار بشکه نفت خام به دو شرکت چینی عرضه خواهد کرد و جایگاه خود را به‌عنوان برترین عرضه‌کننده کالا در چین تقویت می‌کند.

آرامکو روز هفتم فروردین‌ماه اعلام کرد که با خرید ۱۰ درصد از سهام شرکت خصوصی پتروشیمی رونگ‌شنگ به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

بر اساس اعلام این شرکت دولتی عربستان، قرارداد با شرکت رونگ‌شنگ شامل عرضه روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت به شرکت پتروشیمی ژجیانگ (ZPC) تحت کنترل رونگ‌شنگ به مدت ۲۰ سال است.

این قرارداد در پی توافق اولیه آرامکو با دولت استانی ژجیانگ در سال ۲۰۱۸ برای کسب سهام ۹ درصدی از پتروشیمی ژجیانگ آمده است.

این قراردادها بزرگ‌ترین قراردادهایی هستند که از زمان سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به عربستان در دسامبر ۲۰۲۲ امضا شده است، رئیس‌جمهوری چین در این سفر خواستار تجارت نفت به یوان شده بود.

سرمایه‌گذاری‌های آرامکو بر تعمیق روابط ریاض با پکن تأکید می‌کند و این نگرانی‌های امنیتی را در واشینگتن، متحد سنتی ریاض، افزایش داده است.

آرامکو اکنون به پالایشگاهی در شرق چین با ظرفیت پالایش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد.

قرارداد رونگ‌شنگ پس از توافق آرامکو با شریکان چینی در روز یکشنبه برای احداث یک پالایشگاه نفت و اجرای یک پروژه پتروشیمی در استان لیائونینگ در شمال شرق چین امضا شد که انتظار می‌رود با هدف برآورده کردن تقاضای رو به رشد چین برای سوخت و مواد شیمیایی در سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسند.

پروژه لیائونینگ در شهر پانجین، دومین سرمایه گذاری بزرگ پالایشی - پتروشیمی آرامکو در چین خواهد بود.

شرکت مشترک پتروشیمی هواجین آرامکو (هاپکو) که یک سرمایه‌گذاری سعودی - چینی است مجتمع پانجین با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و یک کراکر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن اتیلن و ۲ میلیون تن پارازایلن می‌سازد و راه‌اندازی خواهد کرد.

کد خبر 470598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =