افزایش بیش از ۲۲ درصدی واردات نفت چین

واردات نفت خام چین در ماه مارس امسال نسبت به دوره مشابه پارسال بیش از ۲۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد واردات نفت خام چین در ماه مارس سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۲.۵ درصد افزایش یافته و به بالاترین مقدار از ژوئن ۲۰۲۰ رسیده است.

افزایش واردات نفت خام چین در ماه مارس در پی افزایش تولید پالایشگاه‌های این کشور با هدف پاسخگویی به تقاضای صادراتی و پیش‌بینی بهبود اقتصاد داخلی رخ داده است.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک چین، واردات نفت خام این کشور در ماه مارس امسال ۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن یا روزانه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بوده است که این رقم در مقایسه با واردات روزانه ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در مارس ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد.

واردات نفت خام مطابق انتظار تولید بیشتر در پالایشگاه‌ها و افزایش ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی به‌دلیل بهبود تقاضا پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونا در اواخر سال گذشته میلادی بوده است.

تحلیلگران به افزایش شدید صادرات فرآورده‌های نفتی به‌عنوان دلیل اصلی افزایش واردات نفت خام اشاره کردند.

صادرات فرآورده‌های نفتی چین در ماه مارس امسال با جهش ۳۵.۱ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن میلیون تن رسید. این رقم در مارس ۲۰۲۲، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.

زو پنگ، تحلیلگر بازار فرآورده‌های نفتی در یک شرکت مشاوره‌ای چین در این باره گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش خواهد یافت، زیرا اکنون حاشیه‌های سود بنزین صادراتی به‌طور کامل مثبت است.

وی افزود: رشد تقاضای گازوئیل کمتر از حد انتظار بوده است، در حالی که مصرف بنزین (داخلی) نسبتاً ثابت بود.

مصرف نفت سفید در ماه مارس امسال به‌دنبال لغو محدودیت سفرهای هوایی بخش هوانوردی کشور بهبود یافته است.

تحلیلگران همچنین به قیمت پایین نفت خام روسیه به‌عنوان عاملی برای افزایش واردات نفت چین اشاره کردند.

تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کردند قیمت‌های پایین‌تر و کاهش قیمت نفت روسیه به همراه بهبود چشم‌انداز تقاضا از دلایل این افزایش است.

مجموع واردات نفت خام در سه ماه نخست امسال به ۱۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید که نسبت به رقم ۱۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی مدت مشابه پارسال ۶.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

چین در ماه مارس ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گاز طبیعی وارد کرد که نسبت به رقم ۸.۰ میلیون تن در سال گذشته میلادی ۱۱.۲ درصد افزایش داشته است.

مجموع واردات گاز طبیعی چین در ۳ ماه نخست امسال به ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۳.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 471269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =